när jag använder traktor dj studio till att mixa låtar med, så blir resultatet en .wav-fil. låtarna jag mixar är antingen .m4a eller .mp3. för att spara på utrymme om jag inte endast bränner ner mixen på en cd-skiva, så konverterar jag .wav-filen till en .m4a-fil.
nu till min fråga; hur mycket försämrar detta ljudet? anser ni med "guldöron", som hör minsta fel, att ljudet blir sämre? hela kedjan från produktion till örat blir alltså:
cd -> aac/mp3 -> wav -> aac
Ljudet blir definitivt hörbart sämre, speciellt via MP3 som ju kan antas vara sämre redan från början, men högre bitdjup och bättre kvalitet på kodmetoden ger ju oftast ett märkbart bättre resultat. Jag skulle hellre välja en fil kodad med 160kbps LAME än en fil kodad med 192kbps okänd. De tydligaste skillnaderna hörs ju i diskanten och i det faktum att vissa detaljer "drunknar" i den omkodade versionen. Men det bästa är ju alltid att lyssna själv. "guldöron" kan man skaffa sig om man lär sig att vara uppmärksamm i sitt lyssnande.
AAC ger mindre förvrängning av ljudet vid samma bitdjup.
Jag antar att det första steget från CD som går till MP3, är för att det inte är du som gör filerna? Annars finns ingen anledning att ha något annat än AAC, eller ännu bättre Apple Lossless. Jag har dock haft en del problem med att Traktor 2.6.x ibland tappar kontakten med Apple lossless kodade filer. Kanske version 3 är bättre?
Även om det innebär en del arbete, så kan du plocka upp ljudfiler, som inte låter som de ska enligt dig, i din favorit-ljudeditor, där omvandla till 24bitar/96Khz och köra kompression och psykoakustisk behandling, för att kompensera något. Du förvränger alltså ljudet, men till det bättre. Det är förstås möjligt att helt massakrera ljudet, så resultatet beror ju på dig givetvis.
Sedan sparar du som Waves eller AIFF och det resultatet slutligen omkodas som Apple Lossless, som faktiskt ska fungera med Traktor, eller om du får problem, så koda på större bitdjup (160kbps eller mer) som AAC. Kan du inte skaffa en större HD istället? Kostar 100GB mer än 1000:- idag? Då slipper du ju kompromissa, och kan köra Waves/AIFF på allt. En kompis till mig kör mycket låtar på AIFF 24bit/96Khz. Han har givetvis ett 24bitars ljudkort också. Det låter grymt!
Sedan om det sista steget, Waves till AAC, är nödvändigt, så får du fråga dig vad slutmålet är för mixen. Om folk verkligen ska lyssna, så bör du undvika det steget. Om det bara ska spelas i bakgrunden, så hör folk kanske inte någon skillnad egentligen. Och andra sidan så kanske de påverkas ändå av ett "sämre" ljud. Vem kan veta säkert?
Det man kan göra är att pröva och lära sig av erfarenheterna, eller hur?