För att försöka konfigurera min PBG4/OSX10.4 till att fungera med Telias datakommunikation över GPRS via en T68i har jag nu läst X inlägg om Y telefoner och Z operatörer i flera forum...
Jag har således:
1. Rätt script från http://www.taniwha.org.uk/ (jag har provat alla SonyEricsson!)
2. Parkopplat telefon/dator OK igen (telefonen signalerar att den kommunicerar med datorn via Bluetooth i displayen och inget felmeddelande kommer om att "enheten inte hittas" el.dyl)
3. Ställt in PPP utan echo-paket (+ div andra alternativ); provat "telnummer" med online.telia.se, *99#online.telia.se, och bara *99# (ja, jag vet att *99# redan finns i scriptet, men ändå)
4. Stängt av och tagit bort alla andra bluetooth-enheter
5. Exakt reproducerat inställningar på en annan PBG4 och T68i som fungerar - med ett undantag; den telefonen har ett abonnemang med Telia SurfPort
Men min telefondatakoppling fungerar inte (givetvis... suck!!!)
Jag har sett att två typer av felmeddelanden dyker upp.
1. "Får ingen kopplingston. Kontrollera telefoninställningarna"... osv
2. "Kan ej koppla upp. Kontrollera..."
Någon som har en ny infallsvinkel till varför inte telefonskrället kopplar upp sig och datorn? Såvitt jag förstått Telias hemsidor skall det inte behövas "surfport" eller dylikt abonnemang för detta; det ingår också enligt uppgift i mitt abonnemang - måste man ändå på ngt sätt anmäla sitt nummer till Telia???