Jag har hamnat i följande situation:
En sajt jag äger ska köpas av ett företag (XX). Jag säljer domänen och innehållet. Sajten drivs och ägs av nu mig som privatperson, men inför försäljningen vill jag av olika anledningar starta handelsbolag eller enskild firma. Min firma/handelsbolaget tar då över sidan av mig, och säljer sedan sajten mot faktura har jag tänkt.
Tanken är att pengarna jag får in i firman/handelsbolaget för sajten ska användas till lite olika saker, aktieinvestering och eventuellt bokproduktion - dvs ett ganska vitt affärsområde.
Frågor till er kunniga företagare:
1. Vad är bäst utifrån ovanstående: att starta handelsbolag eller enskild firma? (Vad skiljer dom bägge åt egentligen?)
2. Kan jag, efter att ha startat firman/handelsbolaget, sälja sidan till min firma/handelsbolaget för 1 krona, och därefter sälja till företaget XX för det pris vi kommer överens om? Eller måste jag göra på något annat sätt för att sälja sajten från min firma/mitt handelsbolag?
3. Vilka verksamhetsbegränsningar finns det i firman/handelsbolaget när försäljningen är gjord? Kan jag investera i aktier och producera böcker trots att det är så vitt skilda områden?
4. Vart startar jag bäst enskild firma/handelsbolag? Vad kostar det?
Tackar och bockar på förhand!