Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bränna "stor" dvd?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt sätt att splitta upp en dvd-image på 6,12 gb och bränna på två dvd-r, för att sedan sätta ihop dem igen på en annan dator?

undrar Jakob

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 09:37

Vet inte, men om inte annat kan Toast 7 krympa DVD-filmer (alltså om det handlar om film) så de får plats på en vanlig DVD-skiva.
Eller om du har en nyare bränare som klarar av Dual Layer så är det också en lösning.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-01-24 09:52
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-01-25 17:46

Hmm, är det inte lättare med:
% cat part[1-2] > fil

EDIT:
Förlåt, jag var lite otydlig. cat är alltså ett program för att slå ihop filer, och det körs genom terminalen. För att dela filen använder du split:

% split fil -b 3221225472

Det som kommer efter -b är hur stor varje del ska bli, uttryckt i bytes. Har jag räknat rätt på blir varje fil 3gb stor med den siffran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-25 19:33

Rent sådär taget från luften känns det som om den där imagen på 6,12GB är "iLife 06". Piratkopiering är väl inte tillåten att prata om här?

Ursprungligen av molia:

Rent sådär taget från luften känns det som om den där imagen på 6,12GB är "iLife 06". Piratkopiering är väl inte tillåten att prata om här?

Självklart är det inte iLife 06 jagsyftar på - piratkopiering är ju inte tillåtet!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-16 14:26
Ursprungligen av molia:

Rent sådär taget från luften känns det som om den där imagen på 6,12GB är "iLife 06". Piratkopiering är väl inte tillåten att prata om här?

Det är tillåtet att ta back-up på program etc som man betalat för.

Hmm...har ett liknande problem..vill bränna backup av mitt iphoto bibliotek, 14,4 Gig, men det finns ju inget smidigt sätt - trodde iPhoto kunde sköta det automagiskt, men nu får man dela upp i mappar och grejsa - jobbigt....

Samma här, har två iPhoto-biliotek (från två macar) som jag vill backup'a till dvd.
Borde ju finnas en knapp i iPhoto, men hittar inget... har jag missat något?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-16 14:10

Hittade just i Toast möjligheten att dela en .dmg över flera skivor - alternativet dyker upp när man mountat den och väljer data->mac only...

Så kanske kan man packa sitt iPhotoLibrary i en zip-fil och sedan dela den i toast...

1
Bevaka tråden