Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDream?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-01-25 14:01

Jag är väldigt beroende av min iPod och somnar ofta med den på kvällen när jag lyssnar på ljudböcker. Tidigare drömde jag väldigt sällan (ja, jag vet att man drömmer utan att registrera det) men nu drömmer jag oftare, intensivare och intressantare. Min teori är att det lilla som är kvar av hjärnan stimuleras genom det direkta (men låga) ljudet - inte kan jag väl ha fel...eller?

Iofs så kan det nog bero på vad du lyssnar på...

Men med tanke på att man vandrar upp och ner mellan olika djup sömn under hela natten så är det nog inte omöjligt. När man är i sitt mest vakna tillstånd, men ändå sover, så har jag hört att man ska kunna ta in intryck utifrån. Jag har en personlig teori om att det är drömmarna man drömmer i sitt mest medvetna tillstånd som man kommer ihåg.

Jag har själv upplevt det. Precis innan man vaknar så har drömmen övergått i en blandning utav verkligheten och drömmen. Precis efter att man vaknat så har man ingen aning om vart man är...

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 15:11

Skulle också kunna vara så att du sover litet ytligare när du har musik på, och att du därför (i enlighet med irrelogicals kommentar ovan) minns drömmarna bättre...

Eller att man när man lyssnar på musik får mer intryck när man sover ytligare, och därmed kommer ihåg det bättre.

Du lurade mig.

Jag trodde kanske det var ett nytt rykte angående den väntande idream lådan som kan registrera dina drömmar och göra detta till en magic movie i imovie. Alltså en intressantare produkt kan inte finnas. Tänk er att kunna dela dessa filmer på bussen på väg till jobbet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 17:49

Det här stämmer mycket bra. Har du ljud eller ljus som du kan uppfatta genom sömnen kan detta göra dig uppmärksam på ett sådant sätt att du når ett mer vaket tillstånd. Resultaten blir att man oftare minns sina drömmer och har lättare att själv ta kontroll över dem.

Ni känner kanske till att man har lätt att drömma precis innan man vaknar på morgonen, eller om man slumrar till mitt på dagen? Det här är samma princip, man når helt enkelt ett lite mer vaket tillstånd, antingen genom att ljudet väcker en, eller genom association till det man hör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 09:26
Ursprungligen av Pommac:

men nu drömmer jag oftare, intensivare och intressantare. Min teori är att det lilla som är kvar av hjärnan stimuleras genom det direkta (men låga) ljudet?

Det kan vara så att det sista som finns i hjärnan, bor i iPod´en när man sover, det är Steve som hanterar drömmarna, i alla fall många av mina

/Tangen

1
Bevaka tråden