Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivor i kronologisk ordning?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Hur gör jag för att skivor av en speciell artist ska hamna i rätt ordning kronologiskt uppifrån och ner och inte lite hursomhelst?
Tacksam för svar! /Richard

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 15:23

klicka på "år"-tabben.

Se till att iTunes visar årtal och sen klickar du i den kolumnen.

Ursprungligen av DaPhox:

klicka på "år"-tabben.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Se till att iTunes visar årtal och sen klickar du i den kolumnen.

Jo, men detta fungerar ju bara när man har valt att visa bara EN artist.

Om man har mer än 1 artist i sin playlist, och man klickar på årtals-kolumnen, så blir det ju artisterna som hamnar i fel ordning...

Jag misstänker att han är ute efter att kunna sortera på Artist OCH År, och det kräver "special-lösningar".

Jag hade samma önskemål, och valde att lägga till årtalet i album-namnen (t.ex. "2004 || Album X" och "2005 || Album A"). När man klickar på Artist-kolumnen så sorterar iTunes på Artist och Album, och med mina album-namn så blir det ju då automatiskt kronologisk ordning på albumen.

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 16:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men detta fungerar ju bara när man har valt att visa bara EN artist.

Om man har mer än 1 artist i sin playlist, och man klickar på årtals-kolumnen, så blir det ju artisterna som hamnar i fel ordning...

Jag vet.

det är ju bara att göra en smart spellista med en artist & dennes alster i kronologisk ordning...

Ursprungligen av DaPhox:

Jag vet.
det är ju bara att göra en smart spellista med en artist & dennes alster i kronologisk ordning...

Jag förstår inte ditt inlägg... När du skriver "det är ju bara att göra" så antyder du att den åtgärden skulle lösa problemet, men det gör den inte... Då måste man ju ha en spellista för varje artist i hela biblioteket. Jag har hundratals artister i mitt iTunes-bibliotek. Och med den metoden så kan man ju inte heller ha "shuffle" mellan olika artister - det blir ju bara "en artist åt gången" liksom...

Om man vill ha en lista med flera artister, och visa artisterna i bokstavsordning och respektive artists album i kronologisk ordning, så måste man nog göra så som jag föreslår i mitt första inlägg.

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 17:33

Jag förstår inte ditt inlägg... När du skriver "det är ju bara att göra" så antyder du att den åtgärden skulle lösa problemet

vems problem? ditt el. trådskaparens?

Ursprungligen av DaPhox:

vems problem? ditt el. trådskaparens?

Mitt. Men jag förmodar att det är samma.

För om han menar bara EN artist, så är det ju bara att klicka på År-kolumnen, eller att skapa en spellista för artisten och där klicka på År-kolumnen. Men jag misstänker att problemet inte är så enkelt.

Senast redigerat 2006-01-26 07:49

Det borde väl gå att göra med en smart spellista?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det borde väl gå att göra med en smart spellista?

Nej, du kan inte välja att sortera på mer än 1 kolumn i en smart spellista heller.

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 17:54

För att albumen ska sorteras kronologiskt per artist på min iPod har jag döpt alla till tex "2006: Too old too cold EP". Avhjälper även problemet i iTunes, även om det ser lite trist ut.
En skön sysselsättning om man har alldeles för mycket tid över i alla fall

Ursprungligen av svampmoln:

För att albumen ska sorteras kronologiskt per artist på min iPod har jag döpt alla till tex "2006: Too old too cold EP". Avhjälper även problemet i iTunes, även om det ser lite trist ut.
En skön sysselsättning om man har alldeles för mycket tid över i alla fall

Dvs precis samma typ av lösning som jag föreslog i mitt första inlägg...

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 23:06

Dvs precis samma typ av lösning som jag föreslog i mitt första inlägg...

Hoppsan Jesper, pinsamt pinsamt. Speciellt med tanke på att jag ser att du refererat till ditt första inlägg tidigare, vilket jag även det missat.
Skönt att vi valt lite olika formattering i alla fall
Tycker helt klart metoden är gångbar, speciellt då iPods är så snåla med att plocka fram id3-information.

1
Bevaka tråden