Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden ArchiCAD student vs. "vanlig" version???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 10:36

Hallå i stugorna,

Är det någon som känner till den ungefärliga skillnaden mellan student versionen och den s.k. komersiella versionen?

http://www.lasercad.se/
saxat från lasercad:
"Villkor och begränsningar i studentversionen:

När du har fått studentversionen vill vi gärna att du skickar in exempel från ett projekt som du gjort, tex som jpg-bilder. För att studentversionen inte skall kunna användas kommersiellt så finns det följande begränsningar i jämförelse med fullversionen:
-Export av DWG/DXF kan endast ske från 3D-fönstret.
-Vid plottning/printning så blir det en textram runt projektet.
-Projekt gjorda med studentversionen kan inte öppnas i fullversionen. Det är dock möjligt att öppna fullversionsfiler i studentversionen."

Kika även på VectorWorks som alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 08:43

Jag hittade följande på en site som säljer till studenter och akademiker:

ArchiCAD Student Version has the full features of the professional version without the hardware key, and no time limit. It will print a "student version" watermark on the border of output drawings. Student Version does not include printed manuals or documentation. Please also note that the Student version is practically incapable of communicating with DXF/DWG format. If, occasionally, students are faced the necessity of DXF/DWG conversion, they are free to do it in the university lab with University versions.

För 80 USD + manualer 60 USD, kan man klaga? Det är väl ett klipp, för som glad amatör, är man i behov av DXF/DWG formatet?

Vectorworks är ju också intressant, men det kostar över 300 USD för architect, och nästan 400 USD för Designer.

Sedan finns ju TurboCAD för ca 250 USD.

Några kommentarer om dessa tre paket, användarvänlighet, lätt att komma igång etc etc???

Jag har provat båda versionerna för att se om det är någon skilnad... själva programmet är detsamma, det som jag har hittat är att studentversionen inte har full uppsättning av material. Jag öppnade ett projekt gjort i fullversionen i student och alla material blev typ gråa och fula.

Förutom material frågan så tror det är i stort sett identiska program.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 08:52

Det var väldigt snällt av dig att prova. Det där med material, jag är inte så "inne" ännu i CAD-svängen, är det typ om man vill ha en tegelvägg, keramik golv och liknande i sitt projekt?

Ursprungligen av Jörgen U:

Det var väldigt snällt av dig att prova. Det där med material, jag är inte så "inne" ännu i CAD-svängen, är det typ om man vill ha en tegelvägg, keramik golv och liknande i sitt projekt?

Jo det är precis sånt jag menar, typ metall, trä, tegel... nu har jag inte provat Alla material men de som jag använde i fullversion fanns inte med i student versionen.

Annars ett toppenprogram som dessutom är helt gratis för studenter... jag beställde en student version förra sommaren och fick den i brevlådan cirka en månad senare (på grund av semester tider), fick betala porto men det var det helt klart värt...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-05 18:13
Ursprungligen av Jörgen U:

För 80 USD + manualer 60 USD, kan man klaga? Det är väl ett klipp, för som glad amatör, är man i behov av DXF/DWG formatet?

Varför betala 80 dollar för studentversionen av ArchiCad, när du kan beställa den helt gratis från Lasercad?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 10:21
Ursprungligen av akesson:

Varför betala 80 dollar för studentversionen av ArchiCad, när du kan beställa den helt gratis från Lasercad?

Berättigad fråga, men jag bor för tillfället utomlands och vet inte vad min status blir vid hemkomst, och jag antar att de inte skickar utrikes?? Så då är ju 80 dollar billigt om man jämför med övriga alternativ.

1
Bevaka tråden