Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime fattar inte att det är en "widescreen-fil"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-29 11:32

Jag har filmat en del med min dv-kamera i widescreen läge, och gör nu ett projekt i iMovie (inställt på dv, widescreen så klart). I iMovie blir allt rätt. Men om jag tar ett klipp och drar det till skrivbordet, så att det kopieras dit, och öppnar den filen i QT så tvingar den filmen att bli i 4:3. Varför? Kan man få Quicktime att förstå att filen är inspelad i widescreen?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 12:25

Jo, om iMovie säger till att det ska vara 16:9 så ska det bli det.
Men du skriver att du drar ett klipp till skrivbordet. Menar du att du tar ett klipp ur filmen utan att köra "share" (eller "export" som jag tror att dom äntligen ändrat det till i senaste iMovie)? I så fall tror jag inte att QT får med information om att det ska vara widescreen.
Testa att välja ett klipp, kör "share" (eller "exportera").
Testa sedan att välja "Expert settings" och prova med:
Compression: Animation
Depth: Milllions of colors +
Quality: Best
Framerate: 25

Sedan klickar du "Size" och skriver i t.ex. 1152 (bredd) x 648 (höjd) eller andra dimensioner som motsvara 16:9.

Åsså exportera och återkom med rapport....

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-29 15:05

Allt DV-material filmas alltid i 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC) oavsett om det är 4:3 eller 16:9. För att få rätt proportioner används en teknik som heter Anamorphic, vilket gör att pixlarna blir rektangulära i olika grad. När du då drar ett DV-klipp direkt till QT så visar den klippet med kvadratiska pixlar. Därför blir ditt widescreen-klipp uppspelat med fel proportioner.

Antingen gör du då som Danne säger, eller så kan du i QTPro ändra visningsinställningarna för videon. Det gör du genom att trycka äpple+j, markera filmspåret och gå till fliken "Visuella inställningar". Kryssa ur "Bevara proportioner" och ändra höjdvärdet till 405 pixlar. Då ska filmen spelas upp i 16:9-format.

1
Bevaka tråden