Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör EyeTV för att väcka datorn vid inspelning?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör EyeTV för att väcka datorn ur vila vid en programmerad inspelning egentligen?
Det finns säkert fler exempel på program som kan väcka datorn vid vissa tidpunkter om den skulle vara i vila men jag tog EyeTV som exempel.

Finns det kanske något för ändamålet lämpligt terminalprogram?

Vore mycket intressant att veta detta

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-30 12:37

Ett enkelt sätt att göra det själv är ju att gå systeminställningar - strömsparare - alternativ - schemalägg...

Där kan man schemalägga när den ska vakna

Ursprungligen av bogg:

Ett enkelt sätt att göra det själv är ju att gå systeminställningar - strömsparare - alternativ - schemalägg...

Där kan man schemalägga när den ska vakna

Jag vill kunna göra det automatiskt... om datorn råkar vara i vila vid klockan [nånting] så ska den vakna så manuell lösning hjälper icke

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-30 19:20

Menas med detta att Eye TV _kan_ väcka Powerbooken (t.ex) ur vilan för att köra en schemalaggd inspelning? Utan att man måste själv mecka i Systeminställningarna? Förstod jag rätt? Är det det du menade gusax840?
Mvh

Ursprungligen av homesick:

Menas med detta att Eye TV _kan_ väcka Powerbooken (t.ex) ur vilan för att köra en schemalaggd inspelning? Utan att man måste själv mecka i Systeminställningarna? Förstod jag rätt? Är det det du menade gusax840?
Mvh

Ja, EyeTV ska kunna väcka datorn ur vila för att spela in ett program helt automatiskt. Jag har aldrig behövt det själv men det går att bocka för i inställningarna till EyeTV i alla fall.
Och kan de så vill jag kunna - det går ju bevisligen

Jag råkade hitta ur EyeTV gör nu... efter enbart fyra månader
Om man öppnar EyeTV-programvaran (högerklicka, välj "Visa paketets innehåll") och tittar i mappen Resources så hittar man terminalprogrammet Wakein där.

./Wakein -h
Syntax: Wakein <time_to_wake>
        Wakein -build
        Wakein -schedule <event_time> [<event_type>] [<application_name>]
        Wakein -cancel [<event_time_start>] [<event_time_end>] [<event_type>] [<application_name>]

Man måste vara administratör för att köra det men kommandot

sudo ./Wakein 60

väcker faktiskt datorn efter 60 sekunder.

Problemet löst med andra ord
Kvar är då att klura ut hur man använder -scheduleflaggan ordentligt.

Ja det var ju inte så svårt med schedule... man får räkna ut hur många sekunder det är kvar tills den tidpunkt då man vill att datorn ska vakna helt enkelt. För att väcka datorn om 38 minuter så tar man bara 38*60 = 2280 sek.

sudo ./Wakein -schedule 2280

Vilket ju leder till frågan om inte -scheduleflaggan är onödig...

Får hoppas det finns nån som har nytta av det här

1
Bevaka tråden