Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytt till ny Mac - vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-29 23:12

Hej!

Jag ska byta Mac och vill ha med mig allt från den gamla. Vad ska jag tänka på? Jag har .mac så mail, ical, adressbok och gula klisterlappar kan synkas till den nya datorn. Jag ska dessutom kopiera hela hemkatalogen till en extern hårddisk. Är det något annat man ska tänka på?

Kan jag skapa ett nytt konto på datorn och sedan kopiera över den gamla hemkatalogen och döpa den till samma sak som det nya kontot utan problem?

mvh

Johnnie

Första gången du startar datorn kommer du till en guide som hjälper dig med precis det du beskriver. Det bästa är om båda datorerna har varsin FireWire-port, då det går snabbt. Se bara till att ha en FireWire-kabel.

Annars kan du göra som så att du bara drar över innehållet från hemkatalogen. Är dock lite osäker på om allt kommer att gå smidigt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-29 23:33

Hej!

Okej, det låter ju smidigt till tusen. Det är en begagnad dator jag ska byta till men med ny Tiger-installation så det borde ju funka. Finns det något sätt att dra igång den där guiden vid ett senare tillfälle?

mvh

Johnnie

Jo, det går att starta den senare: Migration Assistant.app

Den ligger i /Applications/Utilities

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 09:10

- bokmärken har jag lätt att glömma... (det kanske tar .mac hand om?)

- en lista på alla program du haft på din gamla dator. Du kanske vill installera dem på din nya dator. Du markerar alla program i din programmapp, kopierar och klistrar i Textedit så får du en textlista.

- viktiga filer med serienr för t ex shareware eller elektroniska fakturor/kvitton (de har du kanske redan i din hemkatalog?)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-30 09:45

Tack för tipset, Björn!

Bokmärken sköter .mac utmärkt. (Måste säga att jag blir alltmer nöjd med den tjänsten även om den kan vara lite långsam. Man får mycket utrymme för pengarna och många bra funktioner. Med iLife lär det bara bli bättre. OT till tusen, jag vet.

Programlistan är en bra idé. Men menar du att man ska markera programmen, kopiera och klistra in i texteditorn? Hm... funkar det verkligen? Jag har för mig att det finns en funktion för att skriva ut mappinnehåll. Stämmer det?

Serienummer m.m. finns i hemkatalogen så det löser sig.

Tack för tipsen och kom gärna med fler.

//J

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-30 09:51

Tänk på att .Mac inte syncar själva e-post meddelandena, utan bara konton och regler. Så du får manuellt kopiera mappen Mail i /Library. Ta också då bort filen envelope, vilket tvingar Mail att indexera om (och rätt) e-posten när du startar programmet första gången.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-30 09:52

Ska du flytta på allt så åker precis allt, alla inställningar och rubbet med från den gamla till den nya om du följer instruktionerna du får efter Tigerinstallationen, se till att ha en FW-sladd till hands bara.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-03 17:45

Köpte en FW-kabel och körde Migration Assistans. Helt klockrent! Allt är precis som på den gamla datorn och snabbt gick det. //J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 17:50

Tänk bara på att innan du gör dig av med den gamla, så ska den torkas av med en mjuk lätt fuktad trasa, slås in i silkes papper och äras med ett tänt ljus och en liten mumlande rad om hur mycket den har betytt för dig...

/Tangen

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-03 22:12

Fint sagt, Tangen. Själv har jag en fin ritual för varje ny Mac jag inviger (två hittills). Duchar och klär mig fint, samt tar ett fint glas whisky och skålar till första "diiing" ljudet när datorn startar.

Klona en mac?

Hej, jag sitter här med två G4-or och jag vill klona den ena till denandra, alltså få två identiska burkar.

Jag tror mig veta att det ska funka med Firewire men hur? Jag får nämligen inte kontakt mellan datorerna. Jag har också sett någonstans att man ska starta den ena datorn på ett speciellt sätt för att det ska funka, är det någon som vet nåt om det?

/Lasse

Håll in T för att starta upp i target mode.

1
Bevaka tråden