- homesick
- Medlem ●
- Helsingborg
- 2006-01-30 00:16
Hej!
Powerbook 15, 1,5Ghz, 512 RAM, juni 2005.
Jag fick en konstig svart ram runt ikoner i menyer till de aktiva fönstren. Denna ram flyttades senare till de delarna av fönstret där jag skulle antingen skriva eller bara klicka. Se gärna i de bifogade grafikerna.
När detta hände så hade jag ett störe antal program aktiva och jag har svårt att avgöra vad som var orsaken. Dock har jag installerat ett nytt program från Barebone Software som heter Yojimbo (namnet alltså?!...) som är "information organizer for Mac OS X". Kolla på http://www.barebones.com/products/yojimbo/index.shtml
Detta program är precis släppt och jag testade det under några timmar medan jag egentligen arbetade med en massa annat - som man kan så lätt på en Mac
Någon gång under kvällen så märkte jag den här svarta ramen som dök upp från ingenstans. Så fort jag aktiverade/tog fram ett fönster, så blev den första ikonen från vänster markerad, och senare när jag skulle klicka på något så markerades med denna ram en del av det aktiva fönstret osv. Det gick att arbeta som vanligt, inget gick segare så att säga.
Vi denna tidpunkt bestämde jag mig att starta om och se i fall att detta fenomen försvinner. Gissa min förvåning när jag såg de dubbla menyer under Appleikonen längst uppe till vänster - se den bifogade grafiken. OK, startade om utan resultat, dubbla menyer igen samt den svarta ramen framme med en gång vid uppstart.
Detta har disskuterats här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73670&page=11&highlight=dubbla+menyer och betraktades då som bugg i Tigern som just kom... Nu har den uppdaterats ett antal ggr och hittills har allt fungerat felfritt i min PB (som hade Tiger från början)
Vid det här laget bestämde jag att köra en backup restore från min externa iOmega Tripple interface som jag klonar hela Macintosh HD till genom Super Duper. Backupen var två dagar gammal och jag flyttade först lite arkiv & nysparade/skapade filer till lagringspartitionen på den externa HDn. Jag var jätteglad att jag inte körde backup den kvälen problemet uppstod och detta har lärt mig att även i fortsättningen klickar väldigt försiktigt på Copy-knappen. Nu kommer jag alltid att först kolla så att verkligen allt fungerar som det ska.
Min två dagar gammal backup hade en felfri clone och mina bekymmer var över, restore gick som på räls efter att ha bootat från den externa HDn - tack - tack - _tack_ Super Duper (medveten reklam :rolleyes: )
Jag avvaktar med att göra en ny backup till iOmegan (och därmed raderar/ersätter denna som har räddat mig) tills jag är helt säker på att allt funkar bra. Yojimbo har jag installerat igen på den interna HDn bara för att kolla om ramen skulle komma tillbaka. Det gjorde den inte, däremot har Yojimbo kraschat flera gånger. Har skickat lite rapporter till Apple och nu får Yojimbo vila tills de har kommit med en stabilare version. Detta program är kanonbra (dock) till att spara innehållet på webben i en lättorganiserad struktur. Man kan spara webb archive (Safari med, I know, mwn....), som Notes, Bookmarks med massa extrainfo osv (oops, omedveten reklam )
OK, äntligen till min fråga - vet någon vad som har hänt och varför den här svarta ramen kom upp? Tack på förhand