Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra/bästa musikmakarmjukvara?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 21:07

Letar så smått efter program för att skapa musik. Det här gäller:

Jag har inget midikeyboard, Bara datorn. Behöver alltså nåt slags gränssnitt som antingen kan vara ett keyboard eller rena noter.

Bör vara ganska lättjobbat och jag vill ha möjlighet att skapa udda instrument, bl.a. rytm- och stränginstrument från Asien (t.ex. såna där läckra kinesiska ploing-ploing).

Ska gärna kunna mixa åxå, men i vart fall kunna exportera till andra program för mixning och eventuell efterbearbetning...

Inte världens dyraste, men inte heller smäck, utan nånstans mittemellan. Typ några tusenlappar....

Tips?

EDIT: Jag har tittat på bl.a. "Absynth 3" men den verkar lite för maffig? Eller är det ungefär där nånstans ett hyfsat program skall ligga?

• Medlem
  • 2006-01-30 21:13

Den här tråden ska jag följa... Garageband? Jag har aldrig gett det en chans emedan min dator har kännts för klen. Men snart blir det andra bullar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 21:47
Ursprungligen av Baron:

Den här tråden ska jag följa... Garageband? Jag har aldrig gett det en chans emedan min dator har kännts för klen. Men snart blir det andra bullar.

Eh...jag har aldrig heller testat Garageband på allvar.
Kanske skulle göra det först....innan man skapar en sån här tråd.... <rodna />

Kom ihåg att du får ladda ner gratis Jam Packs till Garage band (om du har .mac konto). Inte för att jag kan något om musik, men det var ju gratis och lät bra!

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-30 22:44

Det blir inte lätt utan ett keyboard.
Jag har kompis som gjort bra grejer på en gammal Pismo, Garage bandoch ett keyboard, det som finns på Apple Store.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 22:59
Ursprungligen av Konrad:

Det blir inte lätt utan ett keyboard.
Jag har kompis som gjort bra grejer på en gammal Pismo, Garage bandoch ett keyboard, det som finns på Apple Store.

Jag måste väl skaffa ett då, kanske. Men eftersom jag lirade bl.a. piano och keyboards förr så tänkte jag att det bara var att plutta in tonerna i rätt ordning på ett virtuellt keyboard (eller noter) och justera tonlängder, pauser och annat senare.
Men jag e beredd på allt....

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 23:13

Förresten, var får man tag på ett keyboard då? Som funkar med Mac, inte kostar satan men är bra ändå? Har sökt, men får bara upp vanliga tangentbord på sökordet "keyboard".

Ursprungligen av Danne V:

Förresten, var får man tag på ett keyboard då? Som funkar med Mac, inte kostar satan men är bra ändå? Har sökt, men får bara upp vanliga tangentbord på sökordet "keyboard".

Sök på klaviatur eller MIDI-klaviatur i stället.

Finns några olika på AppleStore, från 900 kr.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 23:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sök på klaviatur eller MIDI-klaviatur i stället.

Bra idé.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns några olika på AppleStore, från 900 kr.

900 spänn???!!!:eek:
Finns det inget på Toys R Us eller Claes Ohlsson för några tior????
Ska förresten kolla själv. Och söka på "klaviatur".

Garageband har ett virtuellt keyboard inbyggt, man kan alltså spela på datorns tangentbord, fungerar hyfsat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 23:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Garageband har ett virtuellt keyboard inbyggt, man kan alltså spela på datorns tangentbord, fungerar hyfsat.

Jo, det har jag faktiskt sett.
Men dels är tangenterna jävligt små för mina fingrar, och dels har jag ju ingen touch-screen i alla fall...

Ehh... 900 kr är inte farligt alls i det här sammanhanget. Tänk på att det ska vara USB-anslutet innan du går iväg och köper något billigt. Clas ohlsson har ett för 700, men då behöver man ett separat midi-interface för ungefär 400 kr. Och vips så landar det hela på 1100 kr...

• Medlem
  • 2006-01-31 09:09

Kolla in Tracktion!
http://www.mackie.com/products/tracktion2/splash.html
Det finns en demo att ladda ner som fungerar fullt ut föutom ett brus ca var tionde sekund.

Alla sorts keyboard funkar med datorn, bara dom har MIDI. Skafa en vanlig MIDI => USB interface för nån hundring, koppla ihop och starta Garageband...du blir inte besviken!

Köp begagnad klaviatur eller äldre synth...det är inte så kul med "fjädring" under fingrarna som på billiga MIDI-klaviatur eller "Toys R Us" leksaker, det vet du redan eftersom du spelade pianot själv.
Men visst, som sagt, alla slags keyboard funkar med datorn så länge dom har inbyggd MIDI, så det är bara att välja. Lycka till !

Du har inte kollat på Reason? http://www.propellerheads.se/products/reason

iofs så är ju inte reason det ultimata valet för all sorts musik, men det är helt klart värt en titt om man gillar synthar och sånt!

(Sen så går det faktiskt att använda till massor med olika sorters musik, har hört att Reason användes på ett utav Shania Twains album)

Nä Reason är väl främst för techno/house-stuket, men jag använder det mycket för att fejka riktiga trummor och bas mm. Tycker ljuden och effekterna är grymma, speciellt Scream-modulen. Sen har den ju ReDrum som går att köra utan midi-klaviatur, vilket kanske passar Danne V?

Jag har kört Reason på PC:n och gillar det skarpt. Nu för en vecka sen har jag bytt ut den burken mot en imac G5:a. Jag har ett Edirol PCR-M30 keyboard. Superbra och sköna tangenter. 1600 cirka på musikbörsen. Kan varmt rekommenderas.

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 15:21

Anslagskänslighet är bra om man ska spela "analog" musik som i ditt fall. För strax över
lappen får du ett keyboard med inbyggt midi-interface.

• Medlem
  • 2006-02-09 15:29

jag har ett m-audio radium 49.. 49 tangenter, har både vanlig midi ut och usb.. tror även det funkar som midiinterface om man har andra grejjer med bara midi ut.. anslagskänsligt, har både rattar och reglar för att styra grejjer i realtid.. tja, man kan göra lite av varje med det.. tycker det funkar bra..

Garageband har jag aldrig testat. Har fått för mig att det är lite väl basic.

Jag rekommenderar Logic express. Mycket kompetent program. Genom att trycka på CAPS så fungerar ditt tangentbord som ett klaviatur! Praktiskt om man är på resande fot eller inte äger en keyboard.

Reason är ett bra komplement till logic. Funkar även fristående till mer syntbaserad musik.

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 22:06

Själv så skulle jag bli riktigt trött på att använda tangentbordet för att spela på. Varför inte slå till på ett "riktigt" vad man nu definierar ett sådant som, som t.ex. M-Audio Keystation 49e som kostar ca 100 USD, på köpet ingår det "putte" versioner av både Reason och Live. Hurpass "putte" dessa versioner är vet jag dock inte.

• Oregistrerad
  • 2006-02-12 16:31

En liten annan fråga:
Vilket latency får man om man kopplar sitt elpiano/synth via ett midi-interface till powerbooken?
Fungerar det bra eller behöver man ett extra externt ljudkort? Funderar på att antingen göra så eller köpa mej ett midi-klaviatur. Kommer man isåfall att åka bra latency om man koppar midi-klaviaturet till powerbooken, utan externt ljudkort?

Jag har helt ok latency på min iBook, kan inte tänka mig att ljudkortet i en powerbook ska vara sämre.

• Oregistrerad
  • 2006-02-12 22:48
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har helt ok latency på min iBook, kan inte tänka mig att ljudkortet i en powerbook ska vara sämre.

Okej, är det någon märkbar fördröjning över huvud taget eller hörs det inte? Hur fungerar det att jobba med egna midispår tillsammans med audiospår i garageband / logic...? Blir det där någon fördröjning eller är allt en dans på rosor? (funderar själv på en liten investering om bilen klarar besiktningen felfritt om några veckor)

Nu är ju inte jag varken audiofil eller proffsmusiker, men jag märker inte av någon latency alls. I alla fall så är det inte så mycket så att man stör sig på det. Jag kan t ex sitta och spela med musik som spelas på radio, så jag tror inte att det är så mycket att tala om.

Det var en stund sedan jag meckade i garageband, men vad jag kommer ihåg så var det inga problem alls med synken mellan audio och midi. Lastade man på för mycket för datorn så började istället gränssnittet att lagga, medans ljudet flöt på utan störningar. Tänk bara på att ha mycket minne, oavsett vilket program du kör. Jag kör med 512, men det känns ibland som att man kunde haft väldigt mycket roligare med lite till. (Läs: effekter är roligt!)

Nej, jag märker ingen latency och har inte ens brytt mig om att kika i logic hur många milisek jag har... Jag är rätt kräsen. Min stackars iBook med 1gb ram orkar en hel del i logic. Kör en hel del vsti med pluggar. Bromsklossen är disken, diskar av denna typen är inte snabba. En extern firewiredisk är nog optimalt... Eller varför inte en powermac :eek:

1
Bevaka tråden