Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora vinyl-till-mp3-projektet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 23:25

Jag skall hjälpa en av mina vänner att konvertera dryga tusen skivor sydamerikansk vinyl till något digtalt. Rättare sagt hjälpa honom att sätta upp ett system så att han kan klara det själv. Det var ett tag sedan sist och jag därför er om de senaste rönen.

- En schysst SL1200 med nya nålar.
- Kopplad till mixerbordet alt. förstärkaren.
- Något ljudinterface. Fungerar en iMic kvalitetsmässigt? Hade ett Edirol S/PDIF-till-USB förra gången och har ej tillgång till detta längre.
- Spin Doctor för inspelning och spåruppdelning + städning
- LAME för mp3-packning. AAC är inte önskvärt i sammanhanget.

Några förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 09:06
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jag skall hjälpa en av mina vänner att konvertera dryga tusen skivor sydamerikansk vinyl till något digtalt. Rättare sagt hjälpa honom att sätta upp ett system så att han kan klara det själv. Det var ett tag sedan sist och jag därför er om de senaste rönen.

- En schysst SL1200 med nya nålar.
- Något ljudinterface. Fungerar en iMic kvalitetsmässigt? Hade ett Edirol S/PDIF-till-USB förra gången och har ej tillgång till detta längre.
- Spin Doctor för inspelning och spåruppdelning + städning
- LAME för mp3-packning. AAC är inte önskvärt i sammanhanget.

Några förslag?

Sist jag gjorde en större inspelning från vinyl dvs >500 låtar, så spelade jag in på en Minidisc med hög överföringshastighet till dator - spelade in hela album sidor - a sida / b sida, klippte det i spindoctor har jag för mig

Har även spealt in direkt till laptop i ett DJ bås och sedan klippt det i datorn (dock PC eftersom det var jobbrelaterat på Berns en gång i tiden)

/Tangen

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-31 10:33

Om du har tillgång till en iMic så kan jag upplysa om att Griffin har släppt en ny version 2.0 av sin programvara Final Vinyl. Jag använde den igår med min Powerwave.

Resultatet blev hur bra som helst. Mycket användarvänligt. Rekommenderas!

http://www.griffintechnology.com/software/software_imic.html

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-04-05 11:58

En svensk återförsäljare till den hade suttit finfint!

Förra sommaren tuggade jag igenom stora delar av min vinylsamling. Det var inte tusentals men något hundratal LP. Det gick som tåget med ljudingången på en Pismo, och redigering med Spin Doctor (med viss reservation för att Spin Doctor inte var speciellt stabilt).

Pismons ljudingång var lätt bra nog! Fast den är nog begränsad till 16 bitar så det är ju inte riktigt för de extrema finsmakarna, men det får vara väldigt fina vinyler i en väldigt fin skivspelare för att det skall spela någon roll.

Största problemet var att jag inte har någon riktigt bra skivspelare. Det blev lite basmuller från den, samt att jag hade ett par fall av hoppande nål.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-03-26 18:21

Rekomenderar Sound Soap 2 för behandling av filerna.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Se till att ha ett bra mixerbord! Jag har varit med om mindre bra dito... En separat förförstärkare kan också vara att fundera på. Sen så ska du självklart göra några provinspelningar först med olika justeringar på ljudet.

Fast, har man en 1200:a så har man nog lite koll. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2006-03-28 08:43

Tack för alla tipsen!

• Medlem
  • 2006-04-01 17:39

Overspilning af vinyl til Mac - hvordan?

Hej -har læst forrige indlæg herom.
Men kan man ikke bare indspille fra pladespiller over forstærker og ind i linieindgangen på en G4 Laptop gennem iTunes??
Jeg har prøvet - men det virker ikke. Hvorfor?
Erik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-01 18:45
Ursprungligen av olsen:

Hej -har læst forrige indlæg herom.
Men kan man ikke bare indspille fra pladespiller over forstærker og ind i linieindgangen på en G4 Laptop gennem iTunes??
Jeg har prøvet - men det virker ikke. Hvorfor?
Erik

itunes har ingen inspelningsfunktion. Pröva med garageband, det borde funka.

• Medlem
  • 2006-04-04 20:16

Hejsa Fred! Mange tak for dit svar...:)

1
Bevaka tråden