Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma G5:an för musik?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.
Är det någon som har lite förslag på hur man kan trimma sig imac g5:a för musikproduktion?
Bör man installera en egen partition med ett helt rent system eller finns det andra tips på tuning?
/W

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-31 22:51

Behöver inte trimma en Mac som kör OSX.

Jag har just switchat från PC och har fortfarande en sorts inneboende tuning-hysteri. Jag tror dig, tack för de orden!

Även om man till slut kommer till en gräns så att datorn inte räcker till så behöver man ju inte göra något förräns man behöver det så att säga.

Don't fix it if it ain't broken.

Mer minne heter det. Det är nog allt du behöver för att garanterat få det snabbt.

Men jag har 1,5 gig i ramminnet och en 2.0ghz processor, är det en ok konfiguration?

Javoll, helt klart en perfekt uppsättning tycker jag att det låter som.
Glöm ALDRIG den gyllene regeln, gör back-up på viktiga projekt, ingen dator eller elbolag är felsäkert.

• Medlem
  • 2006-02-02 13:10

ni menar alltså att man inte tjänar något på att köra två olika installationer av osx? jag kör nämligen pc med xp nu för musikproduktion, och enda chansen för mig att utnyttja all datorkraft är att ha ett xp med ENBART musikgrejjer och allt som inte behövs inaktiverat.. men jag kommer troligen inom det närmsta bli en switcher, så därför är det intresse av mig att veta..

ni menar alltså allvar att man inte har någon prestandaförlust i osx även om man har massa andra program installerat? precis som wallraff skriver så har jag också dendär pc-tuning hysterin inbyggd i hjärnan..

fressten, en kort fråga (som jag uppskattar ett kort svar på).. en ny intel iMac med 1,5 eller 2gig minne bör väl stå sig ett tag för musikinspelning? visst, en svår fråga, men med tanke på att jag klarat mig på en 1,5ghz amd i fem år, och inte tänker ändra mitt sätt att spela in, så bör den väl stå sig ngåra år till ..? ja/nej?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-02 13:16

1. Ja det menar vi. Finns ingen anledning att ha olika installationer när man kör OSX. Programmen påverkar inte varandra som i en Windows-dator.

2. Ja.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-27 10:33
Ursprungligen av classic:

1. Ja det menar vi. Finns ingen anledning att ha olika installationer när man kör OSX. Programmen påverkar inte varandra som i en Windows-dator.

2. Ja.

Det är klart att dom påverkar varnadra! Om man kör flera tunga operationer samtidigt kommer datorn bli seg som sirap. OSX, och framförallt program för OSX, är bättre på att multitaska men det finns alltid en gräns för hur mycket man kan lasta processorn med.

• Medlem
  • 2006-03-27 19:48
Ursprungligen av JockeBo:

Det är klart att dom påverkar varnadra! Om man kör flera tunga operationer samtidigt kommer datorn bli seg som sirap. OSX, och framförallt program för OSX, är bättre på att multitaska men det finns alltid en gräns för hur mycket man kan lasta processorn med.

Jag tror du missuppfattade lite min fråga och svaret på den.. Asså, saken med en windowsmaskin är ju att du kan köra dina program ett halvt år, sen så kvittar det om du stänger av allt du inte använder, den är ändå slöare än den var som nyinstallerad.. men ganska stor skillnad.. dessutom bråkar saker med varandra som fan.. jag var tvungen att köra två installationer av xp på min pc för att inte tappa otroligt mycket prestanda..

givetvis går en mac också ner om man har igång hela cs2-paketet samtidigt som pro-tools.. men om man inte har nått igång så verkar inte osx lida lika mycket av att andra program är installerade, som en pc gör..

Det ända jag kan komma och tänka på är att det är bra att ha en dedicerad hårddisk till audio filerna.
Det fungerar väldigt bra ändå men om man vill ha många ljudfiler samtidigt(över 30 typ) så är det helt klart värt det.

Annars är det bara att köra.
OS X rockar riktigt fett!;)

• Medlem
  • 2006-02-02 16:22

ja jag tänkte ha lite olika diskar just för att skyffla datan enklare.. troligen blir det en för systemet givetvis, en som jag jobbar mot, och en med samplingar.. avnänder mig ju av drumkit from hell, så jag gillar att ha dess 65000 samplingar på en egen disk.. kör så nu också för den delen.. fressten.. har det kommit några sata-kabinett för usb/firewire?

edit:
någon som har nån aning om det är en universal binary på gång med pro tools m-powered? jag är lite skeptisk till logic.. tycker det är äckligt att arbeta med, men jag är villig att foga mig ifall inte pro tools är på gång..

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 21:49
Ursprungligen av kenny:

fressten.. har det kommit några sata-kabinett för usb/firewire?

Kan detta vara något?????

http://www.cooldrives.com/combo-sata-drive-enclosure-firewire-and-usb.html

Svensk återförsäljare? Hittade massor med kul saker på den sidan...

• Medlem
  • 2006-02-04 00:16

men jag fattar inte riktigt om den är usb -> sata eller bara sata -> sata i extern kabinett..
orkade iofs inte läsa hela texten, för jag tyckte kabinettet var rätt fult ..

Det verkar vara så att den faktiskt är bägge och, det sitter en liten brytare på baksidan där man får välja hur dn ska fungera.

• Medlem
  • 2006-02-04 17:49

ja det verkar ju onekligen så.. synd den är så ful bara, men de tär klart, sånna saker har ju en tendens att byggas om rent utseendemässigt av massa olika tillverkare.. så börjar den bara sälja så lär det komma andra varianter på den..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 01:47

Vänta tills Lacie kommer med något. Då kan man vara säker på att det funkar samt att det är snyggt.
Har inget förtroende för uppstickare.

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 09:06
Ursprungligen av classic:

Vänta tills Lacie kommer med något. Då kan man vara säker på att det funkar samt att det är snyggt.
Har inget förtroende för uppstickare.

Sakta i backarna, LaCie, speciellt Porsche versionerna har fått mkt skit för strömaggregaten, och min externa LaCie, modell "jättestort schassi" dog nyligen, eller rättare sagt HDn och den var inte lastgammal.

Varför vill du ha USB/FW, varför inte köra SATA direkt, då får du ju mkt mer att välja på?

• Medlem
  • 2006-02-05 11:59
Ursprungligen av Jörgen U:

Sakta i backarna, LaCie, speciellt Porsche versionerna har fått mkt skit för strömaggregaten, och min externa LaCie, modell "jättestort schassi" dog nyligen, eller rättare sagt HDn och den var inte lastgammal.

Varför vill du ha USB/FW, varför inte köra SATA direkt, då får du ju mkt mer att välja på?

jo jag har hört att de diskrna är kassa. att hag vill ha usb bror på att jag ska köpa en imac, sata för att jag redan har sata-diskar i min pc.

Jag har en LaCie porsche och jag kan säga att den suger fett. Speciellt kopplad till pc:n och man ska föra över låt säga 10 gig till den via usb2 då är hänger den sig nästan alltid och du blir tvungen att starta om och så vidare. Varning för den!!

Jag har också en Maxtor Onetouch II 300gigsdisk med både FW och USB. Helt fantastisk, går som en klocka och är i princip knäpptyst. Den är kopplad till macen alltid och där finns allt audio, hela itunesbiblioteket också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 10:30

Jo, porsche-modellen är skräp (och ful). Glömde bort den
Övriga modeller menar jag.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-03-24 18:12

LaCie? Nej nej nej, MAXTOR är det som gäller på den externa marknaden!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 22:27
Ursprungligen av Vaiden:

LaCie? Nej nej nej, MAXTOR är det som gäller på den externa marknaden!

Vad har du fått det från? Är du återförsäljare, eller? :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2006-03-25 13:33

Maxtor linjerar!!
LaCie suger totalt !!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-25 14:20
Ursprungligen av xis:

Maxtor linjerar!!
LaCie suger totalt !!

ja ja

Ursprungligen av xis:

Maxtor linjerar!!
LaCie suger totalt !!

Med tanke på att min LaCie Porsche fungerar helt ok som linjal så är det nog mera tvärtom.

• Oregistrerad
  • 2006-03-27 20:54

kanske lite av en myt . . att det skulle "gå ner".
jag har kört PT samtidigt som jag brände en dvd och komprimerade två filmer till divx samt hade ett antal ner och uppladdningar till vår FTP-server pågående. Jag märkte inget förran jag skulle stänga av burken, hade nämligen gömt allt arbete för att öppna PT, så nog håller en G5.a för en hel del . . .

• Medlem
  • 2006-03-29 15:52

jo visst.. du kan säkert lasta på mycket mer än det jag skrev.. men du kan nog få den att gå ner om du vill.. annars hade vi ju fortfarande kunnat köra på en imacg3..

Bevaka tråden