Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Då var första kalendern levererad

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick jag min första kalender beställd via iPhoto den 17:e Jan. Lite lång leveranstid, men i och med att det är en ny produkt och att programmet knappt var släppt i Sverige så var det helt ok ändå.

Mina åsikter efter att han tittat på den i en halvtimme:

* Papperstjocklek
Pappret är mycket tjockare än vad jag förväntade mig. Om man jämför med kalendern som Önskefoto erbjuder (fick en i julklapp) så är det helt klart dubbla tjockleken. Har inte bestämt mig om det är bra eller dåligt ännu.
4/5

* Papperskvalitet
Pappret är lite mattare än vad jag ränkade med. Detta innebär att kvaliteten på fotografierna är allt viktigare. Själv föredrar jag lite blankare papper, därav en 3:a.
3/5

* Utskriftkvalitet
Ungefär likvärdigt med de utskrifter man får i fotoböckerna, eventuellt lite sämre. Färgåtergivningen är helt ok, dock verkar mörka bilder bli riktigt mörka. Detta skulle kunna bero på dåligt kalibrerad skärm men ljusa bilder blir likvärdiga med bilden på skärmen.
4/5

* Finesser
Med helgdagar (svenska), möjlighet att lägga in bilder och text på enskilda dagar, möjlighet att lägga in flera bilder på varje månad och att det är så enkelt att göra och beställa en kalender är iPhotos kalender det klart bästa aöternativet när man ska köpa en kalender till släkten.
5/5

* Pris
165 kr + moms för kalender samt ca 60 kr + moms för framt ger en totalsumma på ca 280 kr inklusive moms. Detta är lite väl dyrt för en kalender.
2/5

Medel: 3.6 / 5
Kommentar: Priset drar ner medelpoängen en hel del, så är inte priset något problem (en kalender med släktbilder kan ju vara ovärderlig för mottagaren) rekommenderar jag er starkt att själva köpa kalendrar.

(Ber om ursökt för kvaliteten på bilderna, men så blir det med en kompaktkamera)

Kul test! Intressant och välskrivet, har själv funderat på att beställa.

Nu i efterhand vet jag inte om priset beror på antalet bilder... Måste undersökas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 20:40

Tack för testet!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-01 20:41

Spontan kommentar:

Jag har pysslat med trycksaker under bortåt 30 år. 165 spänn för ett enda exemplar av en kalender som den där med en jädra massa bilder och bunden med spiral är i själva verket riktigt, riktigt billigt.

Ursprungligen av Danne V:

Spontan kommentar:

Jag har pysslat med trycksaker under bortåt 30 år. 165 spänn för ett enda exemplar av en kalender som den där med en jädra massa bilder och bunden med spiral är i själva verket riktigt, riktigt billigt.

Jag håller med, det låter inte farligt alls!

En jämförelse är att Expert tar 199 kr för en kalender, Önskefoto tar 99 kronor för sin kalender. 165 kronor på Apple var ex moms, alltså ca 205 kronor inkl moms.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-15 21:29

Ta 200 bagare * alla släktingar som tröttnat på dina halvhjärtade försök till julklappar - då löser sig hela julklappsstressen med en digitalkamera, två söta barnbarn och någon timme i iPhoto för under...

tja...

hur många är de nu...

ett par tusenlappar iallafall!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 12:12
Ursprungligen av Wiberg:

Ta 200 bagare * alla släktingar som tröttnat på dina halvhjärtade försök till julklappar - då löser sig hela julklappsstressen med en digitalkamera, två söta barnbarn och någon timme i iPhoto för under...

tja...

hur många är de nu...

ett par tusenlappar iallafall!!!

Blir det inte billigare om man beställer flera av samma? Det borde det ju bli. På vanliga fotolabb sjunker ju styckpriset om man gör exempelvis 10 st förstoringar av samma bild.

Senast redigerat 2006-05-01 12:24

Ingen som vet om det går att få in namnsdagar i kalendern?

/Jerker

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 10:54
Ursprungligen av jolander:

Ingen som vet om det går att få in namnsdagar i kalendern?

/Jerker

Du kan väl lägga in vad du vill? Har själv allvarliga funderingar både på kalender och vykort.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-11-27 17:47

Lägger jag in namnsdagar blir alla dagar röda.

Ursprungligen av bossep:

Du kan väl lägga in vad du vill? Har själv allvarliga funderingar både på kalender och vykort.

Jag tänkte någon form av automatisk lösning, script eller plugin.

Fotobok var årets julklapp tack Apple för att jag kan ge bort något enkelt nästa år!
Vet redan vad sonens farfar/farmor/mormor/morfar ska få.
200 * 4 = 800 kr jisses jag kommer nog gå plus julen 2006.

Kul att läsa om kalendrarna, bra test! (Jo, jag vet, det är flera månader sedan, men jag hade inte läst tråden förut.) Jag har varit lite sugen på att göra en själv, men det har inte blivit av hittills. (Väntar däremot spänt på en 38-sidig inbunden fotobok som är tryckt och på väg just nu.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-30 16:24

Tjena,

Aså, jag lyckas inte skicka även en kalenderbeställning. Den klagar hela tiden att den inte kan skicka. Vad f*n! Vill ju ha min kalender!

Det lär oxo vara så att den lyckades varje gång jag har provat och kommer få en hel låda med kalendrar och 2000:- i räkning. Isf blir jag förbannad!

Nån som vet vart det strular?

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-01 10:51
Ursprungligen av b0bben:

Tjena,

Aså, jag lyckas inte skicka även en kalenderbeställning. Den klagar hela tiden att den inte kan skicka. Vad f*n! Vill ju ha min kalender!

Det lär oxo vara så att den lyckades varje gång jag har provat och kommer få en hel låda med kalendrar och 2000:- i räkning. Isf blir jag förbannad!

Nån som vet vart det strular?

mvh
b0bben

Vad har du för bredbandsleverantör? Farsan har tele2 stadsnät och han kan inte beställa något. Om han exporterar kalendern och skickar den till mig som har labs2 så går det bra. Vi kör samma systemversion och samma iPhoto-version... Märkligt på min ära...

Svaret på din andra fråga är att det är mycket möjligt att Apple reserverar 200:- för varje gå du försöker beställa. Du ska dock få tillbaka pengarna efter någon dag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-02 15:34

Jag gjorde kalendern i iPhoto, skrev ut den som pdf... laddade ner pdfen på jobbet och skrev ut den på våran minolta som autmatiskt viker o häftar... klockrent och gratis

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 16:21

Såna där vykort som brukar ligga och skräpa på Macoteket till ex, är det likadana man får när man beställer vykort från iPhoto..? Isååfal vill jag ha ett par stycken. Nu!

1
Bevaka tråden