Idag fick jag min första kalender beställd via iPhoto den 17:e Jan. Lite lång leveranstid, men i och med att det är en ny produkt och att programmet knappt var släppt i Sverige så var det helt ok ändå.
Mina åsikter efter att han tittat på den i en halvtimme:
* Papperstjocklek
Pappret är mycket tjockare än vad jag förväntade mig. Om man jämför med kalendern som Önskefoto erbjuder (fick en i julklapp) så är det helt klart dubbla tjockleken. Har inte bestämt mig om det är bra eller dåligt ännu.
4/5
* Papperskvalitet
Pappret är lite mattare än vad jag ränkade med. Detta innebär att kvaliteten på fotografierna är allt viktigare. Själv föredrar jag lite blankare papper, därav en 3:a.
3/5
* Utskriftkvalitet
Ungefär likvärdigt med de utskrifter man får i fotoböckerna, eventuellt lite sämre. Färgåtergivningen är helt ok, dock verkar mörka bilder bli riktigt mörka. Detta skulle kunna bero på dåligt kalibrerad skärm men ljusa bilder blir likvärdiga med bilden på skärmen.
4/5
* Finesser
Med helgdagar (svenska), möjlighet att lägga in bilder och text på enskilda dagar, möjlighet att lägga in flera bilder på varje månad och att det är så enkelt att göra och beställa en kalender är iPhotos kalender det klart bästa aöternativet när man ska köpa en kalender till släkten.
5/5
* Pris
165 kr + moms för kalender samt ca 60 kr + moms för framt ger en totalsumma på ca 280 kr inklusive moms. Detta är lite väl dyrt för en kalender.
2/5
Medel: 3.6 / 5
Kommentar: Priset drar ner medelpoängen en hel del, så är inte priset något problem (en kalender med släktbilder kan ju vara ovärderlig för mottagaren) rekommenderar jag er starkt att själva köpa kalendrar.
(Ber om ursökt för kvaliteten på bilderna, men så blir det med en kompaktkamera)