Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det möjligt att ha två installationer av samma program?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-02 01:45

Är det möjligt att installera samma program två gånger på en mac? (med syftet att köra olika configurationer). På en PC är detta inget problem, men det verkar svårare på en mac. Även om man laddar ner ett program och kör det från skrivbordet så är det förkonfigurerat enligt konfigurationen programet i programmappen har.. hänger ni med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-02 03:15

vad gör jag? och hur?

Problemet är att programmen hämtar sina inställningar från plist-filen som hör till programmet. (rätta mig gärna om jag har fel). Den här filen ligger inte i mappen för programmet, utan på ett separat ställe (nånstans i Library om jag inte minns fel).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 08:18

ett tyngre alternativ r att ha två användare eftersom alla har egna setups till programmet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-02 12:36

det suger. vill gärna undvika två användare. det finns inga alternativ?

Det borde väl funka att ha två olika verisoner av ".plist"-filen, och att kanske göra ett AppleScript som flyttar ut den ena versionen och flyttar in rätt version av plist-filen till rätt mapp, och sedan startar programmet.

Med reservation för att det inte räcker med plist-filen. Programmet kan ha fler filer som behöver "skiftas".

Och innan man eventuellt börjar bygga Automator-program eller AppleScript, kan man ju prova att manuellt skifta mellan olika plist-filer, och se om det fungerar på just det programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 12:46

Om du kan tåla att instanserna inte går att köra samtidigt (och känner till inställningsfilerna), går det ju att ordna genom att hantera inställningsfilerna. Starta appen, gör dina inställningar, stäng av och byt namn på inställningsfilerna (eller flytta dem till nån temp-lagring). Starta appen igen, gör dina andra inställningar, stäng av appen. Nu har du två uppsälttningar inställningsfiler som du kan byta mellan som du vill.

Förfarandet med konfigurationsbyten går ju att skripta så man slipper flytta filerna för hand när de väl är skapade.

Tusan, för slö. Igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 16:11

Har en kompis som installerat samma program två gånger och kör dessa parallellt, men om han har olika konfigurationer på dessa låter jag vara osagt tills vidarre....vet tyvärr inte det! Ska försöka kolla upp det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 19:41

Man behöver inte logga in på vanligt sätt med en annan användare för att använda ett program som en annan användare, man kan använda Terminalen för att få det smidigare. Exempel för att starta iTunes som en annan användare, utan att logga in som användaren grafiskt följer:

>login ANVÄNDARE2
>Password:
>ANVÄNDARE2~ /Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunes

Den feta texten är vad som behövs skrivas in, ANVÄNDARE2 är i det här fallet kortnamnet på den användare man vill starta programmet som. Kanske inte så smidigt som man kunde önska, men bra mycket enklare än vad det kunde vara.

Jag använder den här metoden för att uppdatera mitt X's iPod, som jag givit ett eget konto för att inte krångla till det, då jag är på tok för lat för att logga ut mig själv. :rolleyes:

1
Bevaka tråden