Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort "mjukheten" i förhandsvisning?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-03 10:48

Jag stör mig något så enormt på att förhandsvisning "mjukar upp" bilderna. Den första halvsekunden som bilden visas så är den skarp, men blir sedan suddig i alla kanter.

Vad är lösningen på detta? Hittade bara inställningar för PDF.

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-02-04 10:31

Det är klart att någon kan detta?

/Fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-04 11:12

Har själv inga problem med detta. Har du testat att bocka av 'Respect image DPI for "Actual Size"' i preferences? Kan du göra det och rapportera om det hjälpte?

• Medlem
  • 2006-02-04 12:25

Samma sak. Det verkar som att bilden är "crips" halvsekunden då den just laddats in, men att det sedan läggs någon "hinna" som mjukar ut bilden. Har läst något om detta någon annanstans. Dock börjar jag tro att bilden kanske inte är riktigt färdiginläst, och det kanske är därför som den ser ut som den gör, med lite taggigare kanter etc?

/fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-04 13:35

Dom (Apple) har tydligen haft olika jox för sig i olika versioner av Preview vad gäller detta.
Men skit i Preview och skaffa nåt bättre då. Preview är ju nämligen bara ett program för - preview - dvs att förhandsvisa bilder, pdf och annat utan att användaren ska ha krav på extrem kvalité, redigeringsmöjligheter osv. Programmet är ett slags hopkok bara.

Kolla t.ex. versiontracker. Det finns säkert bättre alternativ - gratis eller billigt.

• Medlem
  • 2006-02-06 22:54

Finns det något program som gör liknande det som iView Media Pro gör, men som gör det billigare? Tog hem ett demo och älskade det, men jag kan inte lägga de pengarna. Kör PS Elements 2 för att redigera foton, men behöver något för att kunna bläddra mellan bilder och visa bildspel snabbt mm.

Några förslag att kika på?

/Fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 08:49
Ursprungligen av Nifo:

Några förslag att kika på?

Leta själv. Kolla på t.ex. versiontracker.com, macupdate.com och liknande sajter.

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 09:30

Detta problem beror väl på att preview inte visar bilden i 100% storlek?
Testa att välja 'verklig storlek' genom att trycka cmd-0 (nolla) eller zooma ut/in bilden.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-07 08:16

Graphic Converter

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-07 09:42

Preview kan ju visa skarpt oavsett storlek - eftersom bilden är skarp i en fjärdedels sekund innan den blir blurrig. Detta är en trist bug från Apple - trist därför att annars är programmet klockrent och mycket användbart. Man vill ju inte alltid bygga en databas med tungt program bara för att titta på 4 bilder som man sen ska slänga. Istället dragdroppar man dom på Preview. Dessutom är programmet bättre och snabbare än Acrobat på att visa pdf'er.
Nej, Apple har misslyckats här och jag hoppas att dom rycker upp sig. Problemet har dock kvarstått i många år, så jag tror att oddsen är dåliga att dom bryr sig...precis som när det gäller bilagor i Mail som man inte kan slänga föränn man stängt ner Mail. Också en pinsam bugg som dom skiter i.

Tror inte det är en bugg utan en medveten grej att man vill kantutjämna bilderna. Dåligt dock att man inte kan stänga av det.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-07 12:03
Ursprungligen av kottkrig:

Tror inte det är en bugg utan en medveten grej att man vill kantutjämna bilderna. Dåligt dock att man inte kan stänga av det.

Ja, du har nog rätt...och detta är ännu värre

• Medlem
  • 2006-02-07 12:03

Jview är gratis och ger lite krispigare visningar.

Det är knappast en bugg i Preview, det är bara en smaksak hur mycket kantutjämning man vill ha och hur den görs. Om man struntar i kantutjämning helt, ser alla bilder som inte har en procent som är jämnt delbar med hundra helt förjävliga ut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 12:06

Välj "Default image size: Actual size" och kryssa ur "Respect image DPI for Actual Size" under preferences.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 13:19
Ursprungligen av tobot:

Välj "Default image size: Actual size" och kryssa ur "Respect image DPI for Actual Size" under preferences.

Det tar inte bort utjämningen.

Men är det verkligen en kantutjämning av bilderna? Är det inte snarare så att Förhandsvisning har en progressiv rendering av bilderna, så att det man ser de första tiondelarna när man har öppnat en bild är en slarvigare uppritning av bilden? Jämför exempelvis högra (Förhandsvisning) och vänstra (GraphicConverter) halvorna av bilden nedan. Det finns ingen utjämning där. Om man däremot tittar på en detaljrik bild när den öppnas i Förhandsvisning, så ser man att den är rätt så "pixlig" i början.

Ju större bild man öppnar, ju längre tid tar det innan den har ritats upp ordentligt. Kolla därför på ordentligt stora bilder med mycket detaljer. (Över 2 MB krävs på min dator för att hinna se någorlunda, men antagligen behövs större bilder på en snabbare dator.)

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-02-08 00:09

Har läst nånstans här på forumet att PC-människor ofta reagerar på att Mac-skärmar är suddiga. Läste en förklaring till det som löd att Apple har satsat på kantutjämning av typ hela skärmen, och det kan ju stämma.
Skärm-skärpan är ju lite mjukare än PC-skärmar. Därför förstår jag inte varför Apple gjort ÄNNU mer kantutjämning i just Förhandsvisning! Vad man än visar, Illustrator-filer, photoshop, PDF eller vad som helst kantutjämnas ju! Varför det? När hela skärmen redan är kantutjämnad?

• Medlem
  • 2006-02-08 00:26

Texter är kantutjämnade per deafault, men andra saker sköts av applikationerna. Vem vill inte ha kantutjämnad visning av skalade bilder? De ser ju förskräckliga ut utan det. Kantutjämningen är iofs inte helt perfekt, men om man inte gillar det, så kan man göra så att bilder öppnas i exempelvis Jview, eller något annat program, och resten med Preview. Varför vara så besatt av att just kolla bilderna i Preview, om man inte tycker att det funkar bra?

• Medlem
  • 2006-03-20 08:02

Finns det inget hackk med vilket man kan stänga av och sätta på kantutjämning, eller i alla fall välja till vilken grad bilder ska kantutjämnas? Skulle vara käckt. Annars, får det som sagt bli annat program.

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-03-20 08:17

Använd Xee istället! =)

Hej igen!

Hittade programmet Xee efter att ha dykt runt bland olika program. Gör Förhandsvisnings jobb, men mycket smidigare

Berätta vad ni tyckte i jämförelse med Förhandsvisning, skulle vara kul att veta om även ni gillar det...

http://www.macupdate.com/info.php/id/19978

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-03-20 14:11

Xee verkar inte ta hänsyn till inbäddade profiler, och kan inte öppna illustratorfiler eller PDF:er. Den har dock inte kantutjämning.

• Medlem
  • 2006-03-20 18:12

Det där med PDF och Illustrator visste jag, men att den inte visar bilder med inbäddade profiler visste jag dock inte. Nåja..har det bara för att snabbkolla bilder ändå. Trevligt att slippa suddigheten dock.

/Fredrik

1
Bevaka tråden