Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döpa om och flytta fil som spelas i Tiger!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-03 13:11

Hur kommer det sig att man kan flytta och döpa om t.ex. en stor avi fil som samtidigt spelas?
Det är ju omöjligt i win xp men funkar alldeles utmärkt i tiger, är det någon som kan förklara varför?.. av ren nyfikenhet :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 13:24

OSX, OOOOSSSSXXXX; OOOOOOOSSSSÄÄÄÄÄÄÄKKKKKKSSSSS

det är bara att gilla, jag vet inte varför men kunde inte låta bli att svara

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 13:26

(om nån admin tycker att jag är lite ung i sinnet så är det bara att förpassa inlägget till sweklockers)

/Tangen

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-03 15:38

hihi.. visst gillar vi OÄSEX som fan.. blev bara lite intresserad av just denna sak och hur OSX kan hantera detta så smidigt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-03 15:48

Rent tekniskt beror det på att Mac OS (till skillnad från Windows) har två sätt att identifiera filerna på. Dels namnet (inklusive sökvägen) och dels ett ID# i hexadecimal form. Det räcker med att det ena är intakt för att filsystemet ska förstå vart filen befinner sig, och vad den heter.

Du kan inte både döpa om den och flytta den samtidigt, vilket i så fall skulle få båda värdena att ändras på en gång.

Men visst är det behändigt?

Ursprungligen av Kalle W:

Du kan inte både döpa om den och flytta den samtidigt, vilket i så fall skulle få båda värdena att ändras på en gång.

Sjukt svår manöver som jag gärna skulle se ngn försöka.

Ang XP så kan det ibland tom kräva en omstart innan man kan kasta filer som spelats upp, fantastiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-03 18:24

Jodå, man kan både byta namn o flytta filen. Samtidigt vet jag inte vad du menar med riktigt.

O jo, det är riktigt behändigt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-04 11:03
Ursprungligen av ez0r4y:

Jodå, man kan både byta namn o flytta filen. Samtidigt vet jag inte vad du menar med riktigt.

Jag menar att du inte kan döpa om filen samtidigt som du flyttar den. Först döpa om och sen flytta, eller tvärt om. Men inte samtidigt. Skulle det gå så skulle både hexanumret och textnamnet ändras exakt samtidigt. Hänger du med?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 14:27

Jag kan döpa om och sen flytta, iaf filmer.
Hur det är med andra filer vet jag inte.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-04 14:30
Ursprungligen av ez0r4y:

Jag kan döpa om och sen flytta, iaf filmer.
Hur det är med andra filer vet jag inte.

Döpa om och Sen flytta ja

Men skulle det vara möjligt, att flytta och döpa om Exakt Samtidigt (i en enda operation) så skulle det inte fungera.

Så det funkar inte att

mv film.mov ../film2.mov 

i Terminalen när film.mov körs?

Sitter inte vid Macen så jag kan inte testa...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Så det funkar inte att

mv film.mov ../film2.mov 

i Terminalen när film.mov körs?

Sitter inte vid Macen så jag kan inte testa...

Jodå, det fungerar.

Men om man går in exakt på det så gör väl inte mv båda sakerna samtidigt utan gör dem var för sig? För oss som användare upplevs det dock som samtidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 18:29

Du kan till och med ta bort filen medans den är öppen och används! Skivutrymmet återställs då alla program stängt filen.

Detta är klassisk UNIX-funktionalitet. En fil består av en massa bytes i ett filsystem, och identifieras med ett nummer, inode, som är unikt för filsystemet. (Det är förmodligen detta som benämns som "hexnummer" ovan, fast jag har mest sett att det formatteras som ett decimalt tal...)

Namnet på filen då? Tja, i filsystemet har man äver en directorystruktur. Här lagras namn på saker, samt vilken inode saken har, om det är en fil. Detta betyder att det i ett directory-träd kan finns flera namn som pekar ut samma inode (också benämnt som "hårda länkar").

Om man "tar bort en fil" eller byter namn på den så ändrar man bara i directory-trädet. inoden är densamma och finns kvar.

Då ett program öppnar en fil så slår det först upp namnet i directoryträdet för att ta reda på inoden. Därefter så används inoden för att lokalisera datat på disk. Då filen är öppen behöver programmet inte använda namnet längre, bara inoden.

Så när försvinner en fil från disken? Jo, Då det inte längre finns några referenser till inoden, från directoryträd eller öppna program. Först då kan diskutrymmet friställas.

Om du vill veta mer, I terminalen:

$ man ls
$ man stat

eller...
http://en.wikipedia.org/wiki/Inode

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 18:44
Ursprungligen av Björn Leander:

Men om man går in exakt på det så gör väl inte mv båda sakerna samtidigt utan gör dem var för sig? För oss som användare upplevs det dock som samtidigt.

Den är nog atomär ("samtidig", odelbar) eftersom mv nog anropar rename()

$ man 2 rename

Detta är ju inte så svårt eftersom filen ju har kvar sin inode, och man lägger ju bara till/tar bort entries till filen i directoryträdet.

(Allt ovanstående förutsatt att allt sker inom samma filsystem.)

• Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-04 18:01

XP är bra grejjer det

Ett användningsområde är att man kan kasta filer i papperskorgen i förväg så att säga. Säg att man har laddat hem en programinstallation i form av en dmg-fil. När man ändå befinner sig i Finder och monterar dmg-filen så kan man lika gärna kasta den samtidigt. Det går att starta installationen från den monterade skivan även om dmg-originalet lagts i papperskorgen. Det sparar in en resa till Finder efter att installationen är avklarad.

Det har även funkat så här i Mac OS före OS X.

1
Bevaka tråden