Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda webbsidor går sakta, varför?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har införskaffat en G4, 400mhz, har endast 128 ram just nu. (blir snart mer..) OS) nu. Ämnar uppgradera snarast.
Har bra och snabbt bredband.
Men det tar åååår innan sidorna laddar upp i denna.Och det ska det väl inte behöva göra ändå?

Vad beror det på?

:eek:

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 10:10

I första hand beror det på för lite internminne. I andra hand på att det är en seg burk med dagens mått mätt.

Mac OS 9 blir inte snabbare ju mer minen du lägger till. Mac OS X däremot blir snabbare ju mer minne du lägger till. Det enda som händer för Mac OS 9 är att du med mer minna kan köra fler program samtidigt.

Istället är valet av webbläsare det du ska fokusera på. Det är stor skillnad mellan webbläsarna till Mac OS 9. Grundregeln är att man inte ska köra Internet Explorer då den oftast är långsammast. Netscape Navigator/Communicator är oftast lite bättre.

Mina personliga favoriter är Mozilla 1.3.1 och iCab. Mozilla har dock fungerat bäst för mig. Mozilla bygger på samma motor som Firefox och därför fungerar denna uppsnabbning av Firefox även med Mozilla 1.3.1.

Mitt tips blir därför att köra Mozilla 1.3.1. Kör även igenom guiden för att göra den lite snabbare.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 10:39

OK, nu insåg jag att OS), som tecknare skrev, ska vara OS 9.

Jag ska uppgradera till OSX snart. Och har köpt minne som jag väntar på posten. Så förhoppningsvis blir det bättre då.
Men annars gillar jag denna G4 mycket !
Tack för hjälp !
Karin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 14:25

Powermac G4 450 går sakta

Jag har Powerbook Titanium G4 400 MHz & 667 MHz. På båda körs MacOS 9 eftersom jag inte gillar 10:an. Som Björn säger fungerar minnesupptagningen olika på systemen. På 9:an ska du kryssa "av" på virtuellt minne men det blir svårt med endast 128 Mb. Fler än 1 - 2 program samtidigt går inte att köra. Med virtuellt minne påslaget och när RAM-minnet är fullt börjar systemet använda hårddisken och man märker att den snurrar ordentligt och går allt långsammare efter en tids surfande. Man får starta om webbläsaren eller i värsta fall hela datorn. På Mac OS 10 ställer man inte in virtuellt minne, den verkar vara påslagen hela tiden.

På Powerbook Titanium G4 400, 500, 550 & 667 (1152 x 768 skärm) kan man installera Mac OS 9,21.
Men på modellerna efter dessa krävs Mac OS 9,22: 667 (1280 x 854 skärm), 800, 867 & 1 GHz.
Den som vill ha kopia på 9,22 kan höra av sig till mig. Den såldes inte separat utan levererades ENDAST med Powerbook 667/800 modellen och förmodligen vissa Powermac modeller.

Netscape 7,02 är sista versionen för MacOS 9
http://browser.netscape.com/ns8/download/archive.jsp

Och så finns den lilla läsaren Icab från Tyskland
http://www.icab.de

Senast redigerat 2006-02-08 02:07

Det är en jättebra dator den du köpt, vi har en likadan här hemma, så när minnena kommer blir den genast rappare.

Det kan vara så i den modellen att det sitter en långsam hårddisk i, av märke Qauntum..nånting.
Ett byte till Seagate Barracuda 120GB, 7200 varvs med 8MB cache skulle hjälpa upp den lite..:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 06:32
Ursprungligen av Pocahontas:

Det är en jättebra dator den du köpt, vi har en likadan här hemma...

Tack:)
På 400 låter disken som på mina gamla datorer men 667 har ett vassare ljud. Verkar vara en ny generation hårddisk.

Hej hej
Tack till er alla. Mer minne vill göra susen!
Är det bättre att förbli i 9.2 menar du/ ni ?
Att inte ha OSX i denna ?

Karin

Ursprungligen av tecknare:

Hej hej
Tack till er alla. Mer minne vill göra susen!
Är det bättre att förbli i 9.2 menar du/ ni ?
Att inte ha OSX i denna ?

Karin

Den ska nog funka bra med OS X, beroende på hur mkt mer minne du skaffade. OS X är bättre på väldigt många sätt.

Klart att du ska stoppa in en Panther eller Tiger i din Sawtooth, behöver få tänderna vässade

Med så lite minne är OS9 fullkomligt överlägset. Över huvud taget är OS9 snabbare än OSX givet att programmen är lika snabba. OS9 är generellt mycket minnessnålt och man klarar sig långt utan att ens slå på virtuellt minne. OSX däremot har alltid VM på och äter swaparea som en hungrig elefant. Till och med med 1 Gb minne segar det ner sig om man har ett par program igång. OSX skall du ta för stabilitet och nya program, inte för snabbhet.

Men websurfning är inte OS9's starka punkt. IE och Netscape är sega saker. Nyare Mozilla (Wamcom t.ex.) är mycket bättre. Synd bara med den där trista eventbugen som skickar tangenttryckningar till fel program ibland. Det är en ren Mozilla-bugg, rena vansinnet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 06:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men websurfning är inte OS9's starka punkt. IE och Netscape är sega saker. Nyare Mozilla (Wamcom t.ex.) är mycket bättre. Synd bara med den där trista eventbugen som skickar tangenttryckningar till fel program ibland. Det är en ren Mozilla-bugg, rena vansinnet.

Eventbugg? Netscape och Mozilla är såvitt jag förstår samma sak. Jag har tidigare prövat, och gör det nu igen, Mozilla och jag märker ingen skillnad.

Icab från Tyskland

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-15 18:07
Ursprungligen av vni:

Eventbugg? Netscape och Mozilla är såvitt jag förstår samma sak. Jag har tidigare prövat, och gör det nu igen, Mozilla och jag märker ingen skillnad.

Icab från Tyskland

Event vet jag inte vad det betyder, men buggen medför att man inte "når" en del andra program med tangentbordet när man har Mozilla igång samtidigt. Se denna tråd:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=89223

Ja, problemet är program.
Kan inte ens köra min scanner som jag körde på gamla iMacen och 9.1.
Och andra program som till extern brännare funkar inte heller nu:(
Försökte ladda ner drivrutin för scannern på Epsons hemsidsa. MEN det kunde inte datorn öppna...
Vet inte vilket program den inte har.
Man blir lite frustrerad. Speciellt eftersom man inte är ngn dator expert precis. Utanb en vanlig tant..:=/

Ursprungligen av tecknare:

Ja, problemet är program.
Kan inte ens köra min scanner som jag körde på gamla iMacen och 9.1.
Och andra program som till extern brännare funkar inte heller nu:(

Jobbigt, fast om du har en dator som klarar både OSX och OS9 så är det ju bara att växla efter behov. (Ack om det bara gick att starta de nya i OS9 när man behöver... för behoven är olika, minns det.)

• Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 23:12

Har likadan burk som dig, det jag upplever är att det hackar när jag scrollar fastän hela sidan är laddad, upplever samma sak i IE, Netscape7, Mozilla 1.2.2, 1.3.1, wamcom och Icab. Dock inte i Opera 6, den har dock andra fel jag retar mig på. Icab verkar vara den absolut segaste läsaren för mig, men den visar sidorna precis som dom ska se ut dock. Ska det verkligen behöva hacka som sören när man ska scrolla i en websida??!?! Blir det månntro bättre med mera minne? blir det bättre med nyare os? Mozilla har enligt autotilldelningen mellan 20-28 mb reserverat, kan det hjälpa något och ge den typ 64mb ist?

• Medlem
  • 2006-05-22 16:49
Ursprungligen av An3Azz:

Har likadan burk som dig, det jag upplever är att det hackar när jag scrollar fastän hela sidan är laddad, upplever samma sak i IE, Netscape7, Mozilla 1.2.2, 1.3.1, wamcom och Icab. Dock inte i Opera 6, den har dock andra fel jag retar mig på. Icab verkar vara den absolut segaste läsaren för mig, men den visar sidorna precis som dom ska se ut dock. Ska det verkligen behöva hacka som sören när man ska scrolla i en websida??!?! Blir det månntro bättre med mera minne? blir det bättre med nyare os? Mozilla har enligt autotilldelningen mellan 20-28 mb reserverat, kan det hjälpa något och ge den typ 64mb ist?

*ett par månader senare*

Svar ja, det blir bättre med mer minne. Öka minnestilldelningen till t ex 64 MB eller nåt ännu högre så ska du se att saker som scrollning går mycket bättre i alla de där webbläsarna.

För övrigt tycker jag att OS X med Panther ger mer fartkänsla även i en gammal burk än gamla OS 9 gör. Surfning i OS X med t ex Safari eller Camino ger en långt bättre upplevelse än något slag av surfning gör i OS 9.

1
Bevaka tråden