Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDRAMM PC 133

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var på InetData i Göteborg och köpte på mig lite mer minne (256MB) idag.
Frågade om det fanns PC 100, Nix sa han.
Spelar ingen roll sa jag, de ska ju fungera ändå, datorn går ju inte snabbare för det , sa jag lite skämtsamt.

Då sa han något som oroade mig, de är inte bakåtkompatibla längre, och visar inte rätt sa han.
Vad då visar rätt, undrade jag?
-Ja de visar bara halva minneskapaciteten. så det går inte, sa han.....

Ja men jag skall sätta dem i en Mac sa jag ( Det var som att svära i kyrkan)
Mac vet jag inget om, men du får prova dem om du vill, sa han.
Han sa något om CL3, som jag inte vet vad det är.

Så jag köpte ett för 475:- och fick påskrivet på kvittot att jag hade öppet köp i 10 dagar för att prova det.

Plockade ur mitt 64MB och satte i det nya.
Och visst kommer det upp och visar 256MB.
Allt fungerar bra hittills.

Men är det någon som känner till något om varför inte PC133 minne skulle fungera längre där det ska vara PC100 minnen?

Lite orolig har jag blivit trots att allt visar rätt.

[ 29. Januari 2003, 19:08: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

om inte jag misstar mig så handlar det inte bara om vilket minne du installera utan också vilken dator det handlar om, G3 kan ta vilket som helst men den senaste -02 G4 är lite mer kinkiga.

Om du går in på http://www.pwi.se och scrollar ner längst ner på sidan och klickar på shortcut så kommer du till en åf som har koll på läget. Där kan du se vilket minne du ska ha i din burk...

http://shortcut.fmcc.se har de som hemsideadress men du är tvungen att logga in via en distributör / därav länken från pwi.

Jag funderar på att damma av min gamla G3a och köpa mer RAM åt den. Tänke nog sega mig till Inet och precis som du köpa PC133 minnen istället för fånigt dyra PC100 i någon Macbutik. Har bara hört att det skall fungera bra, att minnen till skillnad från hårddiskar verkligen är bakåtkompatibla. Iaf när det gäller olika typer av SDRAM.

Har kollat upp lite mer nu och är ännu mer frustrerad.

Jag läser nu, och det har jag, vad jag kan påminna mig, aldrig sett förut och gör mig en smula bekymrad.

Så här står det på Macoteckets sida, Stationära minnen.
SDRAMM PC133 passar alla G4 AGP grafitgrå-alla utom "Yikes"

Och det vill säga den första 350/400 MHz.

Det är ju en sådan jag har, var ju trevligt, inget annat att göra än att åka och lämna tillbaka det. De har inga PC100 256MB på InetData.
Macoteket tar 749:- för sina.

Kan undra om detta undantaget av Yikes-modellerna har kommit till långt senare.

Men vad händer? Datorn går ju bevisligen, och visar att det sitter 256MB i.
Är det någon som kan det här, fasen det sitter ju mer minnen i som är 256MB, får kolla dem också.

Blir dyrt det här?
Får bli utförsäljning om det är "fel" sort av de andra.

En följdfråga.
Finns det något program som kollar om jag har "rätt" minnen i ?
Kör ju Mac OS 10.2.3 nu, och det borde väl ha sparkat bakut om det varit felaktiga minnen.

Fanns ju ett program i Mac OS 9, som heter DimmCheck. Kanske borde jag leta upp det och kolla.

Det som kan hända om man har "fel" minne i burken är att allting blir ofattbart segt.

Om det inte har blivit det och datorn visar att du har 256 mb så är det väl bara att köra på!

Flyttar till forumet för Power Mac.

/c

1
Bevaka tråden