Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus eller?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 20:21

Jag har haft mac i åratal och aldrig haft några större problem. MEN i dag har jag märkt att vissa dokument har blivit konstiga - typsnittet har ändrats till något märkligt typsnitt med främmande "bokstäver". Man kan ändra typsnitt så texten blir ok igen, men när man stänger dokumentet (mail eller ordbehandlingsdokument) och öppnar det igen är det dessa konstiga bokstäver igen. Nån som vet vad detta är - virus eller? Hjälp!

Nej, det är inte virus. Det låter snarare som något problem med typsnitten. Gäller det alla typsnitt.

Kan du bifoga en skärmdump? Du gör en med Äpple + Shift + 3. Då tar du ett "kort" av vad som visas på skärmen så kan vi se hur det ser ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 20:48

Jag har tagit en skrämdump - hur bifogar jag den?

Tryck på knappen Nytt inlägg. längre ner på sidan du kommer till finns det en knapp som det står Bifoga filer till inlägget. Genom att trycka på den får du upp ett fönster där du kan bifoga filer. Tänk dock på att en bilaga får ta maximalt 100 kB. Slutar filen med .jpg får den dock ta 146,5 kB.

Är filen för stor kan du göra en skärmdump med Äpple + Shift + 4. Då kan du med musen dra en markering av det du ska "fotografera". Mindre "fotografier" ger mindre filstorlek.

En annan grej man kan göra är att köra med Äpple + Shift + 4 + mellanrum. Då kan du med muspekaren (som ser ut som en kamera då) ta kort på hela fönster.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-04 21:05

Det är troligen bara fontcachen som behöver tömmas.
Ladda ner Fontfinagler (gratis) här:
http://homepage.mac.com/mdouma46/fontfinagler/
Läs instruktionen på samma sida för säkerhets skull (även om det nog ska till en hel del om man inte förstår hur den funkar).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 21:30

Nu fixade det sig, jag städade lite i typsnittsmappen...
Tack för hjälp!

1
Bevaka tråden