Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säljer min Macintosh. Vad ska jag göra efter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 15:22

Tjenare!

Nu är det så att jag antagligen säljer iväg min PowerBook 17" i nästa vecka för cirka 20.000 :-, det är en summa som jag aldrig kommer få för den i framtiden.

Jag måste helt enkelt sälja den.
Grejen är att vad ska jag ha när jag sålt den?
Jag är ju sugen på att beställa en MacBook PRO men är lite tveksam till första generationen.
Sedan så kan jag ju inte köpa en PC laptop pga andrahandsvärdet är ju bedrövligt plus att jag inte ens vill använda PC om det inte är akut d.v.s.

Är det någon annan som vart i samma sits som mig?
Vad tycker ni jag ska göra?
Ska jag lägga en order på MacBook PRO ändå?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-02-05 15:28

Behåll din PowerBook! Varför får du sån sälj-panik?! Behåll den, och vänta in kommande generationer av MacBook Pro!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 15:31
Ursprungligen av Vaiden:

Behåll din PowerBook! Varför får du sån sälj-panik?! Behåll den, och vänta in kommande generationer av MacBook Pro!

Jo, men grejen är ju att jag får ju ett sådant fint pris på den som 20.000 :-.
Det kommer jag ju inte få om säg 3-4 månader och speciellt inte när garantin går ut i April.

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 15:35
Ursprungligen av GaB:

Jo, men grejen är ju att jag får ju ett sådant fint pris på den som 20.000 :-.
Det kommer jag ju inte få om säg 3-4 månader och speciellt inte när garantin går ut i April.

Brukar du sälja saker så snart du köpt dom för att andrahandsvärdet är som högst då? :rolleyes:

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-05 15:33

Om du inte köpt den hade du sparat mer pengar. Jag fattar inte vad du är ute efter.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-05 15:38

Köper man inte en dator för att använda den? Varför sälja den bara för att du får ett bra pris? Du "måste" väl ändå köpa en annan dator om du säljer den? Sälj den om du vill köpa en MacBook på en gång annars är det väl bara att behålla din utmärkta dator? Inte heller jag förstår ditt resonemang.

Skulle aldrig springa iväg och köp en dator som inte väl beprövad.

Ursprungligen av Pocahontas:

Skulle aldrig springa iväg och köp en dator som inte väl beprövad.

Tur att inte alla tänker som du för då skulle utvecklingen stanna av....

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-05 20:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Utvecklingen skulle nog inte stanna av men tillverkarna skulle förmodligen inte släppa vad för skit som helst om vi visar att vi inte accepterar det.

Ursprungligen av onnyt:

Utvecklingen skulle nog inte stanna av men tillverkarna skulle förmodligen inte släppa vad för skit som helst om vi visar att vi inte accepterar det.

Släpper tillverkarna skit så brukar de inte kunna sälja några större mängder så det argumentet är inte så gångbart i det här sammanhanget. Datortillverkare säljer produkter som folk vet inte är perfekta, eftersom perfekta helt felfria datorer/mjukvara inte existerar och aldrig lär göra det, men vissa drömmer om dom...

Ursprungligen av Simon Templar:

Man borde få betalt om man ska vara testpilot.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:42
Ursprungligen av Pocahontas:

Man borde få betalt om man ska vara testpilot.

I själva verket får man betala för det i stället.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 20:27

Jag har slutat med att köpa 1.0 av alla nya Macar. Jag gjorde det förr och åkte på en jävla massa problem, exempelvis den första TiBooken som jag köpte som fick bytas ut fyra gånger innan jag fick en som funkade.
Fast höljet till den blev repigt bara man la ner den i väskan, men det är ju en annan historia.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-05 23:52

Jag förstår lite hur du tänker. Funderade lite i samma banor när MacBook Pro presenterades men har tänkt om nu. Först och främst måste man inse att datorköp alltid är en rejäl förlustaffär. De faller fort i värde. Macar långsammare än PC, men ändå.

Man ska sälja sin gamla dator när man vill ha en ny. Man lurar sig själv om man tror att man tjänar på att sälja direkt när en ny presenteras. Man "tjänar" ju aldrig på att sälja en sak man köpt dyrt billigare för att sen köpa en ny dyr sak. Jag tänker behålla min Powerbook i 1,5 år eller så tills nya, stabilare generationer av MacBook Pro kommit. Då kommer det vara svårare att sälja min nuvarande Powerbook, men jag kommer att få en stabil dator och säkert mer för pengarna än dagens erbjudande. Skillnaden mellan kommer säkert inte bli så våldsamt mycket större än idag.

• Oregistrerad
  • 2006-02-06 01:56

typ när kommer nästa generationer av MacBook Pro? eller är det svårt å veta. Hur lång tid tog det för en generationer av powerbooken att komma ut?.

Om du inte vill uppleva buggar så ska du nog undvika Intelmackarna helt eftersom Intels Core Duo har 34 kända fel varav 14 är kritiska.

http://geek.com/images/geeknews/2006Jan/core_duo_errata__2006_01_21__full.gif

Ursprungligen av ptolemy:

Om du inte vill uppleva buggar så ska du nog undvika Intelmackarna helt eftersom Intels Core Duo har 34 kända fel varav 14 är kritiska.

http://geek.com/images/geeknews/2006Jan/core_duo_errata__2006_01_21__full.gif

Då bör du vara medveten om att...
i en PPC G5 finns det 24 buggar
i en PPC G4 (7410) finns det 21 buggar
och i PPC G4 (7447) finns det 36 buggar

Edit: Athlon-processorn har hela 136 buggar.

Får du 20, så sälj.
Jag skulle ge max 10 för den.

Kan du inte använda en begagnad pc-lap tills det släpps en trevlig bärbar Mac som passar dig.

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 12:57

jag gjorde samma sak. Jag köpte en ny pb15 men sålde den för att köpa en macbook pro. Sålde min för 19k och köpte den för 20165. Ångrar mig inte en sekund.

mvh

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 14:33
Ursprungligen av Sombrero9999:

jag gjorde samma sak. Jag köpte en ny pb15 men sålde den för att köpa en macbook pro. Sålde min för 19k och köpte den för 20165. Ångrar mig inte en sekund.

mvh

Hur vet du det? Du kan väl knappast ha fått den ännu?:confused:

1
Bevaka tråden