Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare på mac, Lite frågor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis handlat en G4 800MHz med 786mb ram samt 80gb HD. Nåt grafik kort med 64mb på

Bytade från en PC på 3ghz och 1,5gb ram. Var trött på allt virus å krånglande.

Är än så länge kanon nöjd med Macen. Men hur snabb är den igentligen? Jag spelar inget å sånt. Men orkar den med det ? Skulle även vilja redigera film osv, funkar den för det ?

Har hört att en 800MHZ mac är lika snabb som en PC på kanske 2ghz typ, kan det stämma?
Vet att PC och Mac jobbar olika.

hehe lite N00wbie frågor. Hoppas på svar

Mvh
Christian

Välkommen in i Mac-världen!
Hur snabb jämfört med en PC den är... Det beror på vilken processor som sitter i PC:n, personligen skulle jag jämföra en 800MHz G4 med en Pentium 4 på runt 1.5GHz. Och vad för slags program den kan hantera beror på annat också men du kan absolut redigera video på din nya begagnade Mac. Mängden minne i din dator är bra, men ska du arbeta mycket kanske du vill investera i en större och snabbare hårddisk.

Vill du veta exakta specifikationer på din Mac använder du Äpple-menyn > Om den här datorn och klickar på mer info...-knappen.

Jag skulle förslå att du kollar närmare på iMovie i iLife-paketet (kostar 800 kr normalt eller 400 kr för studenter). Sen finns Final Cut Express som är mer avancerat.

Och Adobe Premiere som är min favorit

800Mhz räcker långt, har 867 på min powerbook som jag köpte i somras, kan vara lite sg ibland. Men för det mesta flyter allt på relativt bra.

Tack för tipsen.
Men om man nu ev vill uppgradera sig. Vad rekomderas då? Kan man det ?
Är kanske bara minnet man kan göra nåt åt? Fast PC100/133 minne kostar ju rätt mycket idag, då det är lite gammalt

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 20:32

Den ska väl kunna använda modernare minnen också, om jag inte har missförstått det hela totalt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 21:32

Köp till så att du får 2GB minne och en extra hårddisk så kommer den att funka fint ett bra tag

Ursprungligen av tobot:

Köp till så att du får 2GB minne och en extra hårddisk så kommer den att funka fint ett bra tag

Men funkar det i datorn då ?

Det dumma är att här är bara 3 minnes platser. Å PC100/133 minnen finns väl bara i max 512mb ?

Sen modernare minnen, vilka då?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-06 04:15

Max är 1,5 GB i bruken. Jag tror inte att du kommer att tjäna så mycket på att uppgradera till det (sen så kan alla minne-platser vara upptagna )- men det beror förstås på vilka applikationer du kör. Ska du köra video så kan mer hårdisk vara trevligt (extern som kör firewire-400 är inte helt fel - sen så blir det billagare att använda diskar över 120GB (quicksilver 2002 använder ATA66, vilket innebär för att kunna använda diskar större än 120GB så måste ett instiks-kort installeras)) (det står att burken stöder över 120 GBs diskar på apple-history länken nedan - Har jag Fel?).

Köper du en extern hårdisk så köp en som stöder firewire-400 och USB 2. Processorn kan uppgraderas - om det är värt eller mer värt att spara pengrarna är en svår bedömning.

Info om burken finns på:
http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=g4_quick_2002&performa=off&sort=date&order=ASC

Välkommen till en bra platform

Okej tack. som sagt super nöjd med den som den är nu iaf. Det ända är att den är lite högljud. har datorn på skrivbordet. Lite halv irriterande fläckt. PC´n var mus tyst om man gämnför.

Ursprungligen av Chrille79:

Okej tack. som sagt super nöjd med den som den är nu iaf. Det ända är att den är lite högljud. har datorn på skrivbordet. Lite halv irriterande fläckt. PC´n var mus tyst om man gämnför.

Hej,

Brukar bli en del resonans om man har burkarna på bord m.m.
Golvet är ju lite mer massivt, så ställ burken där

Nyare Macar är, som ngn sa, mkt tystare än de flesta PC´ar.

Mvh

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 22:44

Mus tyst om man gämnför?

• Medlem
  • 2006-02-07 11:11
Ursprungligen av Konrad:

Mus tyst om man gämnför?

Är inte du och picasso lite väl taskiga nu? Fan, han är ju precis ny här - ni måste ju inte skrämma bort honom direkt, väl? Eller?

Era låginformerade troglodyter!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-06 23:22

Vad är en fläckt för något? Har jag missat det?
*fundersam igen*

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-07 02:11

Din PC var ju nyare och nyare burkar brukar vara tystare - detta eftersom datorbranshen ett tag trodde att användare upplevde dator ljud från hårddiskar, fläktar osv som motorljud från en porsche. (dom har björat fatta det inte är en uppskattad sak) G5 bassedard bukarna är så tyst som en mus så att min katt skulle börja jaga den (lite tråkigt att jaga något som är stilla - men är man inomhus katt så är man)

Ursprungligen av Chrille79:

Har precis handlat en G4 800MHz med 786mb ram samt 80gb HD. Nåt grafik kort med 64mb på

Bytade från en PC på 3ghz och 1,5gb ram. Var trött på allt virus å krånglande.

Är än så länge kanon nöjd med Macen. Men hur snabb är den igentligen? Jag spelar inget å sånt. Men orkar den med det ? Skulle även vilja redigera film osv, funkar den för det ?

Har hört att en 800MHZ mac är lika snabb som en PC på kanske 2ghz typ, kan det stämma?
Vet att PC och Mac jobbar olika.

hehe lite N00wbie frågor. Hoppas på svar

Mvh
Christian

Har en G4 på 1,2 GHz och en G3 på 350 MHz. Det är fantasi att säga att en 800 MHz motsvarar en pc på 1,5 GHz. Jag önskar av hela mitt hjärta att det vore sant men så ärt det inte. Kanske i någon enskild applikation. Men inte i dagligt arbete med Adobe CS och kontorsprogram.

Sen att fläkten är högljudd är nog inget problem om du vågar byta den. Kostar nog en 100.- och är säkert i ett standardformat.

Att redigera film kanske inte heller är att rekomendera på en så gammal dator. Mitt tips är att om du trivs med macen, köp en ny imac med intel-processor. Säkert en höjdare.

Hur gjorde du för att få virus till din PC? Känner ingen som fått det någon gång. Läser mest om PC-virus här faktist.

Ursprungligen av Code Red:

Har en G4 på 1,2 GHz och en G3 på 350 MHz. Det är fantasi att säga att en 800 MHz motsvarar en pc på 1,5 GHz. Jag önskar av hela mitt hjärta att det vore sant men så ärt det inte. Kanske i någon enskild applikation. Men inte i dagligt arbete med Adobe CS och kontorsprogram.

Att redigera film kanske inte heller är att rekomendera på en så gammal dator. Mitt tips är att om du trivs med macen, köp en ny imac med intel-processor. Säkert en höjdare.

Min iMac G4 på 700 MHz med 512MB minne klarar följande Photoshop-svit på 911,1 sekunder. Den är med andra ord nästan 75% av vad en 1.6GHz Dothan presterar.

Jag redigerade DV på en 300MHz G3 för sex år sedan, att inte kunna göra det på en 800MHz G4 låter konstigt, Christian har en helt ok dator, inget snack om saken, den går dessutom att uppgradera för att få ytterligare livstid. Det finns ett flertal film-skapare som har en G4 i sina redskap... Ja, till och med Peter Jacksson redigerade delar av Sagan om Ringen på en PowerBook!

Tackar åter igen för tipsen.

hehe jag tar inte illa vid mig så det är lugnt. ja ja vi får se hur länge denna räcker. Funkar än så länge iaf.

Var inte bara virus som fick mig att byta. var även allt annat klabb.

Men igentligen köpte jag den för designen skull. Den är ju bara så läckert. Men Allt i plexi. hehe blev såld direkt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 20:35

F-låt! Inte illa menat....:) bara kul att du stavade fel lixom! Jag är lika körd på detta som du kan jag säga, fast jag har haft min PB i över ett halvår :eek:
*oteknisk som phan serru*
PS. Det är inte jag som är troglodyt, det är den andre!

• Medlem
  • 2006-02-07 22:06
Ursprungligen av Picasso:

F-låt! Inte illa menat....:) bara kul att du stavade fel lixom! Jag är lika körd på detta som du kan jag säga, fast jag har haft min PB i över ett halvår :eek:
*oteknisk som phan serru*
PS. Det är inte jag som är troglodyt, det är den andre!

Du är garanterat också troglodyt. Och gipskatta...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 22:09

Gipskatta garanterat! Troglodyt...njaeej...okejrå kanske bara lite liite dårå

Har ett gammalt grafik kort. Ett radeon 9200 128mb som passar som ligger å skräpar.

det sitter ett 64mb geforce i nu. tror ni det kan hjälpa nåt?

1
Bevaka tråden