Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har jag fattat rätt om jag tror att denna inte spelar in på dv-band?
Rätt intressant kamera i övrigt, gillar att man kan vrida på greppet.
På minussidan är väl att skärmen bara är 1.8"
Edit: JVC'n menade jag alltså
Precis, den spelar in på microdrive, plugga in microdriven i datorn och kopiera till HD. Ingen överföring från DV behövs. I övrigt är det samma kvalitet som DV vad jag förstår.
Sonyn kan spela in i HDTV-kvalitet, det kanske motiverar prisskillnaden om du vill vara framtidssäkrad?
Om man sen behöver HD är ju en annan sak. Tänker du plugga kameran rakt in i en högupplöst LCD-skärm så blir det säkert kanonbild, men ska du ha filmerna i full HD-kvalitet på DVD så dröjer det ett tag än innan det finns spelare och brännare att tillgå.
Ser bra ut... någon som vet om miniDV innebär sämre kvalitet än storebror DV?
/hpe
Nej. Den digitala informationen är densamma - bara mindre och opålitligare band. Faktum är att "bildkvaliteten" (DV-algorimen/kopressionen/format) är samma för DV, DV-CAM och DVCpro 25. DV är DV...liksom...
miniDV vs. DV är som VHS vs. VHS-compact (om du minns dom små VHS-banden till vissa kameror).
Jag funtar själv på en Panasonic NV-GS500 privat - på jobbet kör jag med en Panasonic DVX100B. NV-GS500 har en kvalitet som gör det möjligt att blanda materialet med DVX100B utan problem - faktum är att NV-GS500's bilder ser lika bra ut som DVX100'ans - tycker jag i alla fall. Den har fina möjligheter till utmärkt färkorrigering också...och 16:9...helt manuella funktioner om man vill...som dessutom är ergonomiskt vettiga. Jag tror att det är den kamera som idag ger mest för stålarna - en kamera i prosumer-kategorin anser jag. Den bara ser ut som en vanlig liten konsumentkamera.
JVC:n spelar in i Mpeg-2. dvs. jobbigt att redigera. Själv kör jag med Sonys DCR-HC1000. Den har samma 3ccd som Panasonics GS500. Även som Sonys gamla PDX10, som användts flitigt i broadcast-sammanhang. Jag tycker lätt att GS500 ger mest valuta för pengarna i dagsläget, om man inte vill leka med HDV dvs..
Nån som köpt en HDV-kamera och prövat redigera lite med en vanlig G4? Osv..
För även om man inte kan bränna ner det så vill man ju klippa å klistra lite. I väntan på HDTV-revolutionen... (Just när alla svennar köpt en widescreen-TV så måsta alla svennar köpa HDTV-flatpanels, hemelektronikbranshen är den smartaste)