Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videokamera i 10.000 kr klassen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-05 19:17

Vad anser ni som har erfarenhet inom området, vad ska man välja?

Hittade en Sony som verka vara bra, lite dyr dock:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010084282

Den här verkar o andra sidan bra, lite mer rätt pris:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079747

Tacksam för råd.

/vilsen hpe

Jag skulle köpt JVC'n hört mycket mycket gott om den!

Har jag fattat rätt om jag tror att denna inte spelar in på dv-band?

Rätt intressant kamera i övrigt, gillar att man kan vrida på greppet.
På minussidan är väl att skärmen bara är 1.8"

Edit: JVC'n menade jag alltså

Senast redigerat 2006-02-09 20:50
  • Medlem
  • 2006-02-10 10:13
Ursprungligen av kitesurf:

Har jag fattat rätt om jag tror att denna inte spelar in på dv-band?

Rätt intressant kamera i övrigt, gillar att man kan vrida på greppet.
På minussidan är väl att skärmen bara är 1.8"

Edit: JVC'n menade jag alltså

Precis, den spelar in på microdrive, plugga in microdriven i datorn och kopiera till HD. Ingen överföring från DV behövs. I övrigt är det samma kvalitet som DV vad jag förstår.

/hpe

Sonyn kan spela in i HDTV-kvalitet, det kanske motiverar prisskillnaden om du vill vara framtidssäkrad?

Om man sen behöver HD är ju en annan sak. Tänker du plugga kameran rakt in i en högupplöst LCD-skärm så blir det säkert kanonbild, men ska du ha filmerna i full HD-kvalitet på DVD så dröjer det ett tag än innan det finns spelare och brännare att tillgå.

Kanske nöja dig med nåt bra men billigare:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HC94

Och sen slå till på den andra Sonyn eller dess efterföljare när priserna sjunkit lite och HDTV blivit vanligare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-10 09:20

Panasonic NV-GS500.

  • Medlem
  • 2006-02-10 10:16
Ursprungligen av mjg:

Panasonic NV-GS500.

Ser bra ut... någon som vet om miniDV innebär sämre kvalitet än storebror DV?

/hpe

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-10 11:01
Ursprungligen av hpe:

Ser bra ut... någon som vet om miniDV innebär sämre kvalitet än storebror DV?

/hpe

Nej. Den digitala informationen är densamma - bara mindre och opålitligare band. Faktum är att "bildkvaliteten" (DV-algorimen/kopressionen/format) är samma för DV, DV-CAM och DVCpro 25. DV är DV...liksom...

miniDV vs. DV är som VHS vs. VHS-compact (om du minns dom små VHS-banden till vissa kameror).

Jag funtar själv på en Panasonic NV-GS500 privat - på jobbet kör jag med en Panasonic DVX100B. NV-GS500 har en kvalitet som gör det möjligt att blanda materialet med DVX100B utan problem - faktum är att NV-GS500's bilder ser lika bra ut som DVX100'ans - tycker jag i alla fall. Den har fina möjligheter till utmärkt färkorrigering också...och 16:9...helt manuella funktioner om man vill...som dessutom är ergonomiskt vettiga. Jag tror att det är den kamera som idag ger mest för stålarna - en kamera i prosumer-kategorin anser jag. Den bara ser ut som en vanlig liten konsumentkamera.

Senast redigerat 2006-02-10 11:13

JVC:n spelar in i Mpeg-2. dvs. jobbigt att redigera. Själv kör jag med Sonys DCR-HC1000. Den har samma 3ccd som Panasonics GS500. Även som Sonys gamla PDX10, som användts flitigt i broadcast-sammanhang. Jag tycker lätt att GS500 ger mest valuta för pengarna i dagsläget, om man inte vill leka med HDV dvs..

/jens...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-01 13:56

Nån som köpt en HDV-kamera och prövat redigera lite med en vanlig G4? Osv..
För även om man inte kan bränna ner det så vill man ju klippa å klistra lite. I väntan på HDTV-revolutionen... (Just när alla svennar köpt en widescreen-TV så måsta alla svennar köpa HDTV-flatpanels, hemelektronikbranshen är den smartaste)

1
Bevaka tråden