Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mid-fil till CD

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag fick hjälp här på forumet att spara ner en ljudfil .mid,
finns det något litet freeware program så jag kan konvertera den till en spelbar fil på CD.
Har för mig att det fanns något som hette jukebox tidigare, eller finns det bättre program?

jag kör os 9.2.2, bränner med toast 4.1.3

F

  • Oregistrerad
  • 2003-02-09 13:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fröjdan:
Hej
Jag fick hjälp här på forumet att spara ner en ljudfil .mid,

öppna i QT player, exportera som aiff, 44.1 16 bit
bränn som audio

Är det inte enbart i Quicktime Pro man kan exportera?
Jag vet inte......hursomhelst, det absolut bästa freeware programmet för OS 9 när det gäller ljud och som också är svaret på din önskan heter "Sound App" och hämtas här .

I den kan du konvertera din .mid fil till AIFF, 16 bitar, 44.1 Khz som du sedan bränner.

H
Har bara QT snikversion, har inte sett att det går att exportera, kollar den andra varianten

Tack

F

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Är det inte enbart i Quicktime Pro man kan exportera?
Jag vet inte......hursomhelst, det absolut bästa freeware programmet för OS 9 när det gäller ljud och som också är svaret på din önskan heter "Sound App" och hämtas här .

I den kan du konvertera din .mid fil till AIFF, 16 bitar, 44.1 Khz som du sedan bränner.

Provade SoundApp, när jag försökte konvertera så får jag till svar;
Stöder inte MIDI konvertering, alltså, tillbaks på ruta ett!!

F

  • Oregistrerad
  • 2003-02-09 17:02

Ni vet att iTunes gör det? Åtminstone i X, vore väl konstigt om inte samma funktion fanns för classiciTunes.

Dra midifilen/filerna till iTunes, tryck bränn. den sköter konvertering och allt.

Martin

[ 09. februari 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martino:
Ni vet att iTunes gör det? Åtminstone i X, vore väl konstigt om inte samma funktion fanns för classiciTunes.

Dra midifilen/filerna till iTunes, tryck bränn. den sköter konvertering och allt.

Martin

Hej Martin

Jag laddade ner itunes för 9.1, tyvärr stöder den inte min brännare, jag löste det ändå med itunes, jag konverterade midi filen ( den var 32K ) till aiff som du föreslog, det tog 30 minuter!!! och filen blev 60MB!!
Nåväl, den gick att bränna på CD och det fungerade.
Dock inget man gör med en massa MIDI filer

Tack

PS
Jag har en iomega Zip 650 brännare, kan man få den att fungera med itunes??
DS

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 08:45

60Mb är väl helt beroende på hur långt stycket är i midiformat. 74minuters midifiler blir ju 650 MB antar jag. Så din midifil var väl c:a 5-6 minuter lång, eller?

Min burk brände häromdan 13,4 minuter midifiler. Det tog totalt 5 minuter från det att jag stoppat i skivan till att jag tog ut en färdig cd-skiva. Jag mätte eftersom jag aldrig gjort så här förr, fick reda på att det funkar överhuvudtaget genom hjälpen i Sibelius.
Då skötte iTunes allt, jag ser ju aldrig aiff filerna eftersom den konverterar först och bränner sen.
Detta i macos X och en dubbel 1000Mhz.
Kanske funkar annorluna i 9:an, jag har inte testat.

Martin

[ 10. februari 2003, 08:47: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martino:
60Mb är väl helt beroende på hur långt stycket är i midiformat. 74minuters midifiler blir ju 650 MB antar jag. Så din midifil var väl c:a 5-6 minuter lång, eller?

Min burk brände häromdan 13,4 minuter midifiler. Det tog totalt 5 minuter från det att jag stoppat i skivan till att jag tog ut en färdig cd-skiva. Jag mätte eftersom jag aldrig gjort så här förr, fick reda på att det funkar överhuvudtaget genom hjälpen i Sibelius.
Då skötte iTunes allt, jag ser ju aldrig aiff filerna eftersom den konverterar först och bränner sen.
Detta i macos X och en dubbel 1000Mhz.

Kanske funkar annorluna i 9:an, jag har inte testat.

Martin

et var konverteringen som tog tid, filen var som du räknat ut 6 min, filen var en midi i QT format.
Det lustiga var att på den färdiga CD var spåret 6 min, men musiken slutade efter 3, provade att bränna två gånger, samma resultat.

Spelar jag upp midi QT filen finns det 6 min. musik, spelar jag upp den konverterade aiff filen på hårdisken finns det bara tre min. Dvs. det försvann hälften vid konverteringen. ( har testat att konvertera tre gånger med samma resultat? )

Mysko?

F

[ 10. februari 2003, 10:45: Meddelandet ändrat av: Fröjdan ]

Exportera MIDI´n manuellt till AIFF först och testa att det låter OK samt att hela stycket är med.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Exportera MIDI´n manuellt till AIFF först och testa att det låter OK samt att hela stycket är med.

Det var det jag gjorde och brände sen, för itunes stödjer inte min brännare???????

F

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 15:38

Det är ju stöd för 3 iomega zipbrännare i itunes.

du har lyckats hitta en annan ?

http://www.apple.com/itunes/compatibility/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martino:
Det är ju stöd för 3 iomega zipbrännare i itunes.

du har lyckats hitta en annan ?

http://www.apple.com/itunes/compatibility/

Går man in under inställningar så står det inga brännare som stöds har hittats, kan kanske bero på två saker, det är itunes för 9.1 eller för jag inte har diskburner installerat, måste man ha det?

F

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 17:41

Har faktiskt ingen aning. Men det vore väl inte omöjligt att det vore så. Discburner använder väl iTunes för att bränna audioskivor. Så ett visst samarbete dom emellan är det ju.
Men sen om burnern krävs för iTunes, har ingen aning. Men det är väl bara att slänga in den och testa? Den stör ju inte Toast om du nu har det installerat.

Martin

Testar och återkommer, dock verkar det långsökt att det skulle rätta till min "halva" CD låt?

F

Har kollat
DiskBurner med os 9.1 verkar bara fungera med inbyggda CD brännare.
Dock verka itunes för os X fungera med min brännare, får väl snart ta och bita i det "sura" äpplet och skaffa X

F

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 18:40

Det är inget surt äpple . Det är ett mycket trevligt äpple!

Lycka till med skiftet.

Martin

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martino:
Det är inget surt äpple . Det är ett mycket trevligt äpple!

Tillägg: ett semitransparent och böljande Äpple.

Kommer aldrig att byta till PC, men det "sura äpplet" är att har man många bra program som inte fungerar i X så måste man köra classic.
Det luktar för mycket Microsoft, byt operativsystem och få en massa odugliga program på köpet, men vi säljer gärna nya som fungerar till dig!

Kunde man inte gjort X så att alla gamla program bara fungerat som vanligt?

F

[ 10. februari 2003, 19:24: Meddelandet ändrat av: Fröjdan ]

1
Bevaka tråden