Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt komma in på Forsbergs/RMI-Berghs etc?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 01:44

Jag undrar om det är svårt att komma in på de här högskolorna Beckmans, Forsbergs eller Konstfack. Jag har pluggat Grafisk formgivning i gymnasiet. Hur bra ska man vara. Kan man vara amatör och komma in. Vet inte så mycket om de här skolorna. Jag känner mig inte säker på min kunskap och min kreativiteten. Om den räcker för att komma in.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 02:12

2004 hade konsfack 270 sökande till GDI (grafisk design och illustration), varav 21 kom till intervju och 14 kom in.

ganska svårt.. beckmans ungefär lika men går du en kvällskurs där innan (som dock kostar) så tar de hellre in dig...

vad jag förstått så är forsbergs enklast men inte enkel för det...

gör arbetsproverna!
om du inte kommer in denna gång så får vi hoppas att skolorna inte går i konkurs till nästa år

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-09 09:33

Troligen har du fått tekniska kunskaper så du klarar dig (hjälpligt) från gymnasiet, men det som är viktigast för att komma in på den här typen av utbildningar är förmågan att utveckla idéer på ett kreativt sätt och att ditt bildspråk är i toppklass. Om du inte kommer in i år så satsa på en bild o formkurs, kvällskurs eller kanske folkhögskola. Kolla upp vad utbildningen kostar innan du hoppar på!

Lycka till!

Ta kontakt med dem! Be att få träffa några elever/göra ett studiebesök. Gå på deras utställningar och få en känsla av vad det handlar om.
Hur svårt det är att komma in är svårt att svara på. Själv gick jag till slutgruppen på RMI Berghs (Art), där 40 st var kvar - 20 skulle bort, och 20 kom in. Jag kom inte in. Jag hade då jobbat några hyfsat framgångsrika år. Jag försörjde mig på formgivning helt enkelt. Det handlar nog om att ha en viss lägstanivå plus personlighet, stil och hur mycket de bedömer att man kan ta till sig deras utbildningsmetod. Nästa år sökte jag också, och gick inte ens vidare till Stockholm (hehe, det lät lite som Idoljuryn där) .

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-09 10:29

Till Konstfack är inte omöjligt de kräver förutom betyg också att se ur val av dinna tidigare arbeten och sen så kanske man i vissa fall ska göra en typ av tema uppgift som de bestämt. Det beror ju lite på vilken utbildning du tänker söka på konstfack.

Sen ang Beckmans och Forsberg så har jag för mig att det är inte helt gratis att gå deras utbildningar men någon som har gått kan ju lättare svara på den frågan.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 13:38

beckmans är gratis, men dock inte kvällskurserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 14:25

Rätt dum fråga, eller topicen känns konstig. Ja, det är svårt att komma in på resp. skolor. Är du duktig och har tallang så kommer du in. Sökte själv Berghs-SOC (inte rmi, det var länge sedan) och Beckmans. Kom in på båda. Gick Berghs i två års tid och är väll sådär nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 00:08

Jag kör andra året på Forsbergs Design och är grymt nöjd, sjukt tempo och jävligt kul uppgifter för det mesta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 11:44

Fredric: alla som gått forsbergs säger att de är grymt nöjda. undra om jag hade för höga förhoppningar på berghs eller om det är faktiskt så att forsbergs har mer att ge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:46

Skillnaden mellan forsbergs och bergs är väl att forsbergs är mer konstnärligt uppbyggt medans bergs har ett mer reklam by the book tänk. Så det är svårt att säga vad som är bättre eller sämre, det beror väl lite på hur och vem man är som person.

Forsbergs passade iaf mig väldigt bra..

Konstfack är svårt att komma in på. Min morbror sökte fyra gånger innan han kom in, han gick ut nu i höstas (30 år). Min moster tror jag sökt en gång, hon har iallafall inte kommit in.

Man behöver inte vara proffs för att komma in. Har man rätt inställning, visar att min vill lära sig etc så är det en chans att man kommer in.

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-02-14 12:27

Finns det ngn grafisk utb. i Sverige man kan göra på distans?:confused:
(Är den bara avgiftsfri behövs inget CSN berättigande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 12:39
Ursprungligen av ztaafen:

Konstfack är svårt att komma in på. Min morbror sökte fyra gånger innan han kom in, han gick ut nu i höstas (30 år). Min moster tror jag sökt en gång, hon har iallafall inte kommit in.

Man behöver inte vara proffs för att komma in. Har man rätt inställning, visar att min vill lära sig etc så är det en chans att man kommer in.

Oftast så är nivån man börjar på för hög om man inte har kunskaperna, men det kanske vore på sin plats att vässa pre-design/konstfack skola så att man kan skapa lite rutin innan.

/Tangen

1
Bevaka tråden