Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparent textfyllnad i Illustrator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha en svart outline på en text men jag vill att fyllnaden ska vara svagt transparent. Jag vet att man kan ta bort fyllnadsfärgen helt men hur gör jag om jag vill ha en färg? Outlinen ska inte vara transparent.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 16:01

är det mycket text ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 16:04

Om det inte där det, gör bara en text med bara outlines, och ingen fill, kopiera gör en med fill och inga outlines sätt opaciteten du vill ha.

Lägg på varandra, och gruppera

/Tangen

Okej, den vägen kan man ju gå. Det finns mao ingen funktion för bara fyllnads-transparens... Tackar!

• Medlem
  • 2006-02-09 18:51
Ursprungligen av Executive:

Okej, den vägen kan man ju gå. Det finns mao ingen funktion för bara fyllnads-transparens... Tackar!

Jo, det går om man tar till soul8o8:s über-trick ifrån denna tråd:
- Skriv texten
- Markera texten med den svarta pilen
- Plocka fram Appearance-paletten.
Där ska nu visas "Type": "Characters" och "Default transparency"

- Markera "Type" i Appearance-paletten och "Add new stroke" från menyn på den lilla pilen högst upp till höger i paletten.
Nu läggs "Stroke" och "Fill" till, mellan "Type" och "Character"

- Markera "Stroke" och sätt färg och tjocklek på outlinen.
- Dubbelclicka på "Characters" i Appearance-paletten.
Nu visas "Stroke", "Fill" och "Default transparency" under "Characters".
"Stroke" bör vara satt till inget (fyrkant med rött streck genom) och "Fill" till svart (om nu texten var skriven med svart från början)

- Markera "Fill" och välj fyllninsfärg på texten.
- Markera "Default transparency" och ställ in genomskinligheten i "Transparency"-paletten.

Voila!

--- Edit: stavfel.

snyggt där wlao

appearance-paletten är din bästa vän i illustrator. Du kan ha 50 olika strokes och fills på ett och samma objekt - alla med olika transparancy och effekter om du vill. (Effekter hamnar i apperance paletten, Filter gör det inte..)

Ville egentligen bara ta tillfället i akt och säga att Illustrator är ett grymt underskattat program! Jag va photoshop-nörd, nu är jag Illustrator-nörd

hi-5

Senast redigerat 2006-02-13 11:23
  • Medlem
  • 2006-02-13 21:04
Ursprungligen av soul8o8:

snyggt där wlao
Ville egentligen bara ta tillfället i akt och säga att Illustrator är ett grymt underskattat program! Jag va photoshop-nörd, nu är jag Illustrator-nörd

Jo, Illustrator rockar. Och så behöver man inte vara lika rädd för att det ska se fult ut om man drar upp bilderna i storlek.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 14:37

nu ska jag plugga - tack

1
Bevaka tråden