VectorWorks är i mitt tycke solklart bättre än både SketchUp och Cinema eftersom du både kan modellera och dokumentera i form av riktiga ritningar. Jag känner många som använder VectorWorks till detta.
När det gäller push-pullmodellering modell SketchUp så skulle jag kika på svenska TouchCAD. TouchCAD, som började som båtdesignprogram, är speciellt anpassat för friformmodellering med superkontroll på formen. Den kan till exempel sektionerna dynamiskt, alltså visa snitt när du drar i valfritt antal kontrollpunkter. Detta är skillnaden mellan ett fungerande program för båtdesign och inte. I denna klass står sig dessutom TouchCAD mycket bra. En kille i Kanada testade det mot det marknadsledande programmet, på en kanot. Resultat i modelleringstid: Marknadeledaren två timmar, TouchCAD sju minuter! Alltså drygt sjutton gånger fortare! Detta av en proffsanvändare sedan sju år på marknadsledaren och nybörjare på TouchCAD.
När det gäller exempelvis möbler, så finns en demofilm på www.touchcad.com -> Training, där en köksstol ritas från grunden på bara åtta minuter. Det finns även flera andra exempel där mycket komplexa former skapas i mycket högt tempo. Trots detta, är dessa filmer också utbildningsfilmer.
TouchCAD är min särklassiga personliga favorit som modellerare av fria former.
Ett lite mer praktiskt exempel på snabb modellering och produktionsberedning är detta uppblåsbara vilorum, kallat Cloud med design av Monika Förster och bland annat visat på möbelmässan i Milano. Formen levererades till mitt kontor i from av en lerklump, stor som en skokartong. Modellering i form av ca 40 NURBS-ytor, beräkning av utbredda skärmönster, kontroll att alla delar passade in på dukbredden, panelnumrering, sömsmån, passmärken, genera en 3D-ritning som monteringsavvisning och generera en färdig och produktonklar skärfil tog väl en halv dag. Filen skickades till Gransegel som importerade filen i sin skärmaskin, skar ut delarna och satte ihop delarna till en halvskalemodell gjord av spinnakerduk. Resultatet blev klart under följande dag.
Denna tämligen komplexa form gick med andra ord från lerklump till halvskaleprototyp på mindre än 24 timmar. Här ligger själva idén med TouchCAD. Man skapar inte bara en 3D-blobb på skärmen, man kan också snabbt omvandla det till något fysiskt byggbart.
www.touchcad.com