Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IWeb Öppna länk i nytt fösnter

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-09 22:58

Hur få en länk att öppnas i ett nytt fönster i iWeb?
Går det?
Tips?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-09 23:13

Om iWeb vet jag intet, men du kan ju alltid lägga till target i koden

<a href="länk.html" target="_blank">

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-09 23:58

hur lägger man in kod då?
Har du iWeb själv?
Verkar ju inte gå modifiera koden...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-10 00:00

Nej, jag har inte iWeb. Men den borde generera vanliga textfiler (html-sidor). Dessa kan öppnas i Textredigeraren. Jag har för mig att det finns trådar om detta här på forumet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-10 00:06

är ju inga problem i andra program
Tackar ändå för tipset.
Ska kolla om jag hitar nån tråd eller på nån internationell sida
Annars får man väl vänta på iWeb 2

Fungerar i iWeb åxå.

Markera vad som ska bli länken - bild eller text - gå till Innehåll - Visa granskare, välj Länkgranskare, sätt en bock i rutan "Aktivera som Hyperlänk", skriv in URL ( htp://www.domän.topdomän/sida/index.html ) och välj Länka till: En extern fil. Detta skapar target=_blank i filurens inlägg ovan. Resulatet;

<a href="http://www.domän.topdomän/sida/index.html" target="_blank">

  • Medlem
  • 2006-02-10 00:54

Har samma problem, köpte nog iLife06 litet förhastat.......får fortsätta med mina gamla prog tills man kommer på nån schystare uppdatering till iWeb...

  • Medlem
  • 2006-02-10 01:22

Det verkar inte funka. IWeb vill då att man anger vilken fil man tänker sig.....vad gör man då?

Har jag missat nåt väsentligt - eller ... ? Vad annars ska Du öppna i ett nytt fönster?:confused:

  • Medlem
  • 2006-02-10 09:47

Vad annars??? En ny sida kanske? Väljer man ny fil får man ju upp ett fönster som ber en ange vilken fil det är man vill lägga till. Därefter skapas länken till en fil, kan ju inte vara mycket till hjälp i det här läget. Skall ju inte behövas att man redigerar htmlkoden i efterhand för att det skall funka, för då är iWeb värdelöst.

korsriddarn - pratar vi ens om samma sak. Väljer Du Ny Sida kan Du inte välja target. Enda sättet jag hittat är via Innehåll - Visa granskare - Länkgranskare. Det förutsätter dock att filen Du vill länka rill redan finns. Klumpig lösning medges, men den fungerar utan kod-grävande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 20:41
Ursprungligen av leonardo:

korsriddarn - pratar vi ens om samma sak. Väljer Du Ny Sida kan Du inte välja target. Enda sättet jag hittat är via Innehåll - Visa granskare - Länkgranskare. Det förutsätter dock att filen Du vill länka rill redan finns. Klumpig lösning medges, men den fungerar utan kod-grävande.

Vad är det då för fil jag länkar till? Jag testade med att dra önskad adress (www.99mac.se) till mitt skrivbord för att få en .weblocfil, men det enda som hände var att .weblocfilen tankades hem när jag klickade på länken!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-02-21 22:42

Ja jag har fortfarande inte hajat hur leonardo tänkte sig att man skulle göra. Får precis samma resultat som du Ylan.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-21 23:53

Synd att jag inte har iWeb, detta borde inte vara svårt att lösa. Finns iWeb som testversion? Jag har letat..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-01 18:36

Nån som fått det att funka?
Dvs öppna länk i ett nytt fönster?
Kan man komma åt och ändra i koden på nåt sätt i iweb??

Fick nya MacWorld idag där man kommenterade att koden är "fet" och inte att tänka på att gå in och pilla med..... säger jag som är helkass på HTML-hackande.

1
Bevaka tråden