Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett Tangentbord dödar min mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Ibook hänger sig när jag pluggar in ett externt orginaltangentbord. Tangentbordet kom med en imac G3.
Väldigt märkligt.
Behöver jag nämna att det fungerar felfritt till min PC
Fungerar även til Imacen.

Trodde att det var att jag hade en extern skärm (som jag alltid hade samtidigt som t-bordet) men felprövning och uteslutningsmetodengav detta märkliga resultat.

Jag borde få ibooken utbytt till en macbook pro som kompensation.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-10 08:09
Ursprungligen av Code Red:

Min Ibook hänger sig när jag pluggar in ett externt orginaltangentbord. Tangentbordet kom med en imac G3.
Väldigt märkligt.
Behöver jag nämna att det fungerar felfritt till min PC
Fungerar även til Imacen.

Trodde att det var att jag hade en extern skärm (som jag alltid hade samtidigt som t-bordet) men felprövning och uteslutningsmetodengav detta märkliga resultat.

Jag borde få ibooken utbytt till en macbook pro som kompensationb.

Ja, och en 30" display också. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 14:36

du har självklart provat starta datorn från installations-skiva?
funkar inte det heller, resetta open firmware/pram.
Eftersom tangentbordet funkar på andra datorer skulle jag chansa på att det är fel antingen på din fysiska usb-anslutning eller drivisarna för usb.

Datorn är tip top i vanliga fall. Hålla på med drivrutiner på mac. Nej!
Ska maila Apple och höra om kompensation. Blev lite pinsamt när jag använda datorn i arbetet på en presentation.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 17:38

Kompensation från Apple kan du nog glömma.

Jag får beklaga mig på några datorforum och hindra några från att switcha. Kan jag skrämma 10 stycken så får jag känna mig nöjd.

• Medlem
  • 2006-02-10 20:19

Och då skulle det lösa ditt problem eller? Jag utgår ifrån (hoppas) att du verkligen skämtar....... annars kan jag bara beklaga...

Jag får beklaga mig på några datorforum och hindra några från att switcha. Kan jag skrämma 10 stycken så får jag känna mig nöjd.

Att en dator dyker för att ett fungerande tangentbord av samma märke ansluts är ju lite anmärkningsvärt. Att detta sker under en viktig presentation är ju minst sagt irriterande.
Eftersom detta märke försöker locka över kunder från rivaler med argumentet det är så mycket stabilare så....
Do the math! Det ligger i missnöjda konsumenters skyldighet att klaga och påverka andra konsumenter. Annars fungerar inte kapitalismen ordentligt.
Det här kommer jag att ta upp varje gång folk vill poängtera apples stabilitet. Jag är inte grinig för det. Ser det mest som komiskt.

Att detta sker under en viktig presentation är ju minst sagt irriterande..

Det slog dig aldrig att testa utrustningen före presentationen? Det tycker jag är obligatoriskt inför varje presentation oavsett vilken(s) utrustning man använder. Jag testar alltid tangentbord, fjärrkontroller, projektorer mm före oavsett om jag varit i lokalen innan eller inte. Allt för att slippa obehagliga överaskningar. Det hör till sunt förnuft anser jag.

En fråga: Varför skulle du bli kompenserad? För att datorn hängde sig under en presenation (och du inte testat utrustningen före) eller av någon annan anledning?

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:56

Du fattar inte hur det funkar. Tror du att Apple skulle bry sig för att du har kopplat in ett gammalt och uppenbarligen felaktigt tangentbord och ge dig ekonomisk kompensation för det?
Tror du att Apple är ett kommunistiskt företag så tror du fel.
Det är samma skit fast annorlunda.
Skicka en faktura så får du se vad som händer.
Du kan ju sprida din propaganda om du vill, det kommer ändå inte att göra någon skillnad.
Var arg och bråka. Du kommer ändå att tycka att Macen är bäst när du har lugnat dig lite.
Annars rekommenderar jag dig att konvertera till Microsoft och deras stabila och fina programvaror och operativsystem. Och då - det lovar jag dig - då lönar det sig att klaga och bråka.
Lycka till!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:59

Som jag fattade det så fungerade det inte innan presentationen, och då undrar jag varför gjorde du det och/eller trodde du att det skulle funka ändå?
När jag presenterar något (alltid pc iofs) så testar jag ALLTID innan att allt fungerar, men det kanske är annorlunda med macanvändare.........

Ursprungligen av Picasso:

När jag presenterar något (alltid pc iofs) så testar jag ALLTID innan att allt fungerar, men det kanske är annorlunda med macanvändare.........

Borde inte vara annorlunda. Jag testar alltid min mac och alla tillbehör före en presentation. Alla system kan ha en dålig dag och det är bättre man upptäcker det före presentationen än under tiden. Sunt förnuft kallas det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:59

Har aldrig hört talas om nåt liknande tidigare. Förstås din frustration (även om det är klantigt att inte testa utrustningen före en presentation), men är ganska säker på att detta är nåt specifikt för dig, dvs nåt har hänt med 1) tangentbordet (som inte PC:n märker), 2) iBooken eller 3) system eller annan mjukvara i iBooken.

Gör en felsökning innan du riktar ilskan mot Apple. Det kan ju faktiskt vara nåt som du själv ställt till med, eller i vart fall nåt som Apple inte alls har nåt ansvar för. (Nejdå, jag har inga aktier hos Apple)

Självklart blir jag inte kompenserad. Sen testade jag allt utom tangentbordet/mus men trodde det var nåt mjukvarufel eller att ibooken inte orkade driva den externa skärmen.
Men, inget är logiskt när det gäller datorer. Det fins alltid nåt som strular. Även med mac. Blir ett nytt trådlöst logitech nästa gäng.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 21:03

Jo, det var ju det jag menade!

Men det dyker lite sporadiskt. Typ efter en timme, och sen hela tiden. Trodde det var fel på OS X då jag stänkt av alla program. Sen när jag pluggade ur externa skärmen fortsatte problemen.
Ja, ja, problemet löst. Men som sagt, missnöjda kunders skyldighet är att tala om för nya potentiella kunder. Får man 10 st att avstå som säkert hade tänkt lägga 10 lax var så gär väl det inte så mycket för miljardärerna på¨Apple men klagar man inte kan det heller inte bli några förändringar.
Ska maila dem om problemet i varje fall. (Nej inte ett arg mail)

• Medlem
  • 2006-02-10 23:24

Funderade på en sak.... när datorn hängde sig...... provade du då att dra ur USB-kontakten till tangentbordet och stoppa i den igen, för att se om det rådde bot på saken? Har själv någon gång varit med om att vissa tangentbord av en outgrundlig anledning inte alltid är jämna i hur mycket ström de drar från datorn, vilket ibland kan leda till att saker o ting fryser...

Har kanske med tangentbordets strömförbrukning att göra?

• Medlem
  • 2006-02-11 01:05

Ett Logitech-tangentbord jag hade gav blåskärm på en Dell, men funkade bra till Macen. Jag vet inte vad det berodde på, men jag slängde det tangentbordet.

Senare har ett trådlöst USB-nätverkskort gett blåskärm på samma Dell, och ett felfritt Appletangentbord var det första supporten misstänkte som bov i dramat. Det visade sig vara en keff grafikkortsdrivrutin, men jag tycker att det pekar på att problem med USB inte är helt ovanliga.

Kör Apple hardware test och kolla om det finns några problem. Testa ett annat tangentbord också. Gamla tangentbord är ju lite speciella, eftersom de har en av/på-knapp som kan krångla. Äldre Macar kan t ex starta om automatiskt om ett sådant tangentbord är inkopplat.

1
Bevaka tråden