Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Performa 3500 startar inte !

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det är sant, Det finns folk som använder den.

En vän i Oslo, kvinna i 60-årsåldern som inte kan nåt om att fixa datorer, har en
Performa 3500 med os 9.0, som inte startar.
Finns det nån därute som har erfarenhet av en sån, hur den 'ser ut' rent tekniskt, uttag etc. som har nån ide om vad man kan göra?

Sista ggn hon stängde av det var för att den 'hängde' sig, så hon stängde av på strömbrytarknappen på baksidan. Det har visst hänt ett par ggr förut.
Den här ggn startar den inte, och vad hon kan se så får den inte ens ström. När hon trycker på 'startknappen' på tangentbordet så händer inget alls. Det blinkar inte ens till på just tangentbordet, och ingenting låter.

Hon har förmodligen inte gjort någon som helst underhåll på den under alla år, och
hon använder den bara till att kolla epost, och är nöjd med den som sådan, och vill helst inte skaffa en annan.

Bara för att kolla. Hon har väl ställt tillbaka strömbrytaren på baksidan i till-läget?

Men är det verkligen en Performa 3500 du menar. Varken Apple Technical Specifications eller Mactracker listar den.

Performa 5300 finns däremot.

En 5300 är det förstås. Min felskrivning.
Vad hon gjort etc. måste jag koordinera per tfn. Jag är i Upppsala, hin i Oslo...

Ursprungligen av Björn Leander:

Bara för att kolla. Hon har väl ställt tillbaka strömbrytaren på baksidan i till-läget?

Men är det verkligen en Performa 3500 du menar. Varken Apple Technical Specifications eller Mactracker listar den.

Performa 5300 finns däremot.

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 19:52

Tja...testa att zappa pram (gooogle). Annars kan det kanske vara batteriet (borde iofs starta ändå, men man vet aldrig) eller en säkring i nätagget. Nätaggregat är standard det går att byta, men frågan är om det är värt det på en så gammal dator om man inte råkar få tag i ett begagnat och skruvat dit själv.

• Oregistrerad
  • 2006-02-10 20:43

Jag har en gammal PoiwerMac 4400/200 som inte startar när den inte har använts på ett tag. Den funkar igen om man öppnar upp lådan och leter på moderkortet efter en svart knapp nära transformatorn. Sedan får man experimentera med att trycka och hålla inne den medan man trycker på datorna strömbrytare, tills datorn startar.

En del Performor vill inte starta alls om backupbatteriet är slut.

• Medlem
  • 2006-02-11 01:00

Troligtvis back-up batteriet, dock brukar nätaggen på performorna gärna vilja brinna upp. Har bytt många sådana i mina dagar.

1
Bevaka tråden