Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad duger ljudkortet i iMac till?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-10 20:20

Kan man plugga gitarren i micingången på en InteliMac? Hur bra är det inbyggda ljudkortet?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-10 20:38

Nivån blirfel om man pluggar in direkt. Jag kör via en m-audio ozone där man kan ställa nivån. Det finns nog ett gäng lösningar på det där, jag tror till och med att jag sett en sladd med allt som behövs inbyggt i kontakten.

• Medlem
  • 2006-02-22 15:21

Men ozone flyttar väl hela audio-hanteringen ut till "sig"?

jag är också intresserad av vad det itnerna ljudkortet pallar.. nivåerna är minsta problemet, det av intresse är latencyn..

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 15:26

tror att du kan komma ner till en latency på 256 med lite tur. så är det iallafall på imac g5. om ljudkortet kan sägas att det väl inte är världens bästa. brusar mycket och känns lite instabilt när man använder det med tex logic. det funkar, men du kommer må bättre av ett externt ljudkort. tror jag.

a

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 10:09

Ljudkortet på min gamla iMac G3 rev A (1998) använde jag länge till musikinspelning och det var faktiskt ruskigt bra. Okej, inte 24/96, men låg latency (runt 5ms). Numer kör jag med ett externt Audiophile USB, men det suger ibland. Nästa kort blir firewire helt klart.

• Medlem
  • 2006-02-23 18:51

ja jag kommer skaffa ett firewirekort snart.. men fram tills dess vore det ju kul om man kunde leka med det interna..

förvisso rätt idiotiskt av mig att sitta och fråga här när jag bara kan testa :).. så jag gör en test ikväll och återkommer med resultatet..

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:01

Jag har en kompis som har en M-Audio Fast Track, den fungerar både med sångmicar och elgitarrer. Han är mycket nöjd den och jag har hört en del av det han har gjort, låter bra. Billig grej som funkar.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757594&product_id=610007

Det finns en dyrare modell med FW också.

• Medlem
  • 2006-02-23 20:20

konrad: jo jag tänkte lite på nån sån enklare modell.. har en polare som kör firewire solo, ska testa det när ub-drivers släpps..

för övrigt, testade spela in med linjeingånen i garageband.. funkade ju hur bra som helst.. nu älskar jag verkligen min mac.. inte för att det inte kan bli bättre, men att göra en sån sak på min pc med inbyggt ljudkort hade bara resulterat i avslitet hår och kaos..

men är det så även med mac att ett extern ljudkort tar över hela processorlasten med att räkna på ljudet? för om den inte gör det så hade jag klarat mig med en mixer för nivåjustering och det inbyggda ljudkortet.. men jag antar att ljudkortet ttar över där och avlastar processorn i datorn va?

Det funkar alldeles utmärkt att plugga gitarren rakt in i iMacen. På med en adapter (tele>3,5mm) och starta garageband. Det tog mig 3 och en halv minut att komma igång. Amp-simulatorn och effekterna är överraskande bra, och jämfört med samtliga PC-program jag testat tidigare är latency i princip noll.

• Medlem
  • 2006-02-24 00:17

ja.. det funkar bra.. enda nackdelen är att man ofta har för låg nivå ut från sitt instrument.. men med en liten preamp av något slag blir det säkert hur bra som helst..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 08:42

Hur hög latency snackar vi om man kör en USB klaviatur och typ Reason eller GarageBand? Har inte kört något musikproduktion på Mac ännu, men på min PC körde jag med M-Audios ljudkort och låg runt <5ms.
Ljudkvalitén lokalt är inte så viktigt för tillfället, då jag ändå för över filerna till en "riktig" musikdator, men för att använda en klaviatur måste latencyn vara väldigt låg (dvs när man trycker ner en tangent skall det höras direkt i datorn). Går detta att uppnå med Intel iMacens inbyggda ljudkort och en USB klaviatur?

• Medlem
  • 2006-04-12 11:27

Är inte poängen med USB-keyboard att man inte behöver gå via ljudkortet?

Jag har precis testat en gitarr direkt in i iMacen, och tycker att signalen gott och väl räcker. Men visst märker man ett visst lagg.

• Oregistrerad
  • 2006-04-12 13:01
Ursprungligen av Baron:

Är inte poängen med USB-keyboard att man inte behöver gå via ljudkortet?

yep.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 12:21

Jo men, ljudet måste ändå spelas upp... Jag menar om du trycker på en tangent, måste det behandlas av ljuprogrammet (ex. Reason) och matas ut till ljudkortet. Latensen mellan USB tangentbordet och programmet är oftast försumbar, det är andra sträckan (dvs när ljudprogrammet säger åt ljudkortet att spela upp något) som ger latens.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 12:26

Eller vänta nu... Jag förvirrar mig själv. Låt mig fundera lite över vad det är jag funderar över egentligen

• Medlem
  • 2006-04-12 15:15

det blir ju en fördöjning ändå om inte ljudkortet pallar..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-12 16:17

Latecy'n när midi-info skickas från ett usb-keyboard till datorn - och tas emot där och skickas vidare för uppgift - är obetydlig. Hörbar latency kan dock uppstå av processen när en mjukvarusynts parametrar talar om för ljudkortet vad den ska göra/låta - eller processen när en mjukvarusampler hämtar upp ljudfiler från HDD'n.

2 ms har jag på min Imac G5 1,8 Ghz, inga problem varken med GarageBand eller Cubase VST-instrumenter, rena nöjet att slippa tänka på latency, sync lost och all möjlig skit som händer i Windows

1
Bevaka tråden