Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder ligger kvar i mapparna i iPhoto-mappen

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 14:52

Hej!

Jag har uppgraderat till iPhoto06 och märkte att Apple nu har gjort om strukturen i iPhoto Library.

Jag importerade några bilder från min kamera, tog bort några kort i iPhoto och slängde dem från papperkorgen i iPhoto. När jag sedan går in i iPhoto Library ligger de borttagna bilderna kvar i några av mapparna.

Data
Modified
Originals

Ska det verligen vara så?

Ligger de kvar om du avslutat iPhoto och startat det igen?

• Oregistrerad
  • 2006-02-11 15:12
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ligger de kvar om du avslutat iPhoto och startat det igen?

Japp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 15:50

Undrar om det inte är samma lika för mig...

• Oregistrerad
  • 2006-02-22 09:12
Ursprungligen av tjompa:

Undrar om det inte är samma lika för mig...

Är det ingen som har upplevt samma problem?

/JOHAN

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-11 20:34

Jag har ett liknande problem: iPhoto skapar kopior av vissa bilder med annan komprimering i Modified-mappen. Tar man bort dessa och återgår till original i iPhoto så skapas dessa bilder igen. AAAAARRGHH. What to do?

Ursprungligen av HanSolo:

Jag har ett liknande problem: iPhoto skapar kopior av vissa bilder med annan komprimering i Modified-mappen. Tar man bort dessa och återgår till original i iPhoto så skapas dessa bilder igen. AAAAARRGHH. What to do?

Hur tar du bort dem? Via iPhoto eller Finder?

Ursprungligen av HanSolo:

Samma här. Det är förvisso inte alla. Men ganska många. Dessutom så har iPhoto cashe på 2.9 GB. Varför då? Kan man tömma?

Senast redigerat 2006-09-14 22:45
Ursprungligen av wwwandi:

Samma här. Det är förvisso inte alla. Men ganska många. Dessutom så har iPhoto cashe på 2.9 GB. Varför då? Kan man tömma?

Det bör vara alla tumnagel-bilder som ligger separat. Det brukar gå snabbare att hämta sådan information genom att lägga dem utanför bilderna.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-06 22:50

Jag har en liknande fråga. Det bildas 3 mappar i iPhoto Library:
Data
Modified
Originals

Data och Originals innehåller exakt samma bilder, samtidigt som jag även har de på i min ursprungliga mapp som jag fört över från en annan dator. Känns onödigt att ta upp 3x plats / bild. Vilka mappar kan jag radera?

Ursprungligen av latjo:

Jag har en liknande fråga. Det bildas 3 mappar i iPhoto Library:
Data
Modified
Originals

Data och Originals innehåller exakt samma bilder, samtidigt som jag även har de på i min ursprungliga mapp som jag fört över från en annan dator. Känns onödigt att ta upp 3x plats / bild. Vilka mappar kan jag radera?

Du ska behålla:
Data
Modified
Originals

eftersom de innehåller originalbilderna, information om biblioteket respektive de modifierade bilderna. En bild som är roterad är modifierat. En som är beskuren eller fått kontrasten ändrad är också modifierad. Det är en säkerhetsgrej att alltid ha kvar originalet utifall något skulle gå snett.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-09 14:37

Okej, tack för ett bra svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 15:44

Vet inte riktigt hur det är nu (har kastat mitt iPhoto åt helve*e) men tidigare har jag för mig att den progget skapade en kopia även när man förhandsgranskade bilden via typ Förhandsgransking...

Ursprungligen av tjompa:

Vet inte riktigt hur det är nu (har kastat mitt iPhoto åt helve*e) men tidigare har jag för mig att den progget skapade en kopia även när man förhandsgranskade bilden via typ Förhandsgransking...

Nej, det har den aldrig gjort. Dock bytte Apple struktur från: Bibliotek: År: Månadsnummer: Datum: Originals: DSCF_0001.jpg till det som finns där de modifierade bilderna och databasinformationen hamnar i en identisk, men separat struktur. Den nyare är mycket lättare att bläddra i, om man nu vill göra det.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-09 21:04

Något som dock var mycket irriterande är att när jag importerade bilder manuellt, t.ex 3 i taget, bildades fler mappar med namn: rulle1, rulle2 osv. Nu måste jag strukturera om allt igen.

Ursprungligen av latjo:

Något som dock var mycket irriterande är att när jag importerade bilder manuellt, t.ex 3 i taget, bildades fler mappar med namn: rulle1, rulle2 osv. Nu måste jag strukturera om allt igen.

Jo, kan tänka mig att det var jobbigt, men å andra sidan så borde ju normalbeteendet när man använder iPhoto vara att importera innehållet på ett minneskort (en rulle) åt gången, därmed borde ju iPhoto anta att varje gång du importerar bilder så hamnar de i en ny rulle.

• Medlem
  • Eslöv
  • 2006-11-22 15:48

jag gick in på iphoto libery o rörde runder. nu kan jag inte se en enda bil på itunes den bara laddar. gick in på hjälp där stod det att man skulle ge f*n i att röra runder där. bilderna finns kvar i libery men inte i ordning osv hur gör jag så att jag kan se dom igen på iphoto

• Medlem
  • 2006-12-02 10:09

Summan av kardemumman: ALLA bilder jag använt i iPhoto ligger i originalmappen, oavsett om de är ändrade eller ej. Däremot ligger dubletter av filer som är modifierade i Modified-mappen. Right?

/Fredrik

Budde. Har du en back-up så återgå till den. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Filhantering är något onödigt och program som iPhoto, iTunes, etc. gör det åt oss, det är bekvämare, enklare och snabbare.

Nifo. Det stämmer bra.

1
Bevaka tråden