Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPC och Linux

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat VPC och kör Linux Ubuntu x386. Eller rättare sagt håller på och installera just nu.

vet någon om jag köra helskärm läge i VPC? När jag aktiverade det under installationen blev skärmen runt om svart men sktivitets fönstret förblev oförändrad.

tacksam för svar!

dela gärna med av era egna erfarenhet!

Jodå, det ska gå. Det kan dock vara lite problem under själva installationen men när systemet går igång ska det inte vara några problem. Du kan behöva ställa om i systemet du köpr i VPC till den skärmupplösning du kör i Macen.

har stäält upplösningen till samma som powerbooken men det blir en j...a sörja....

/Users/angquist/Desktop/Bild 3.png

Skärmdumpar bifogar du med knappen Bifoga filer till inlägget som du hittar under Ytterligare inställningar då du tryckt på knappen Nytt inlägg. Tänk på att max är 146,5 eller 100 kB beroende på filtyp. Beskär och/eller dra ner på bildkvaliteten för att hamna inom ramen.

Hejsan och tack för svaren! Var tvungen att radera förra inlägg var bara för arg.
I VPC tog det nästan 10 timmar att genomföra installationen av Ubuntu. Har även valt samma upplösning som min powerbook.

Försökte sedan men Win XP Pro för att se om det gick och det fungerar... får även in airport extreme och min Lacie extern drive.

Under helgen kommer jag att prova lägga in Yellowdog i VPC och se om det fungerar.

Har någon erfarenhet av att ha installerat och dual kört YLD på en powerbook?

Powerbook G4 - 1.5 GHz- 1.25 Gb RAM

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-17 14:22

VPC är ingen höjdre (om du pratar om Virtual PC). VPC är en X86 emulator vilket medför att alla program som körs på den kommer att gå vällllldigt sakta. Det är ett program som endast ska användas när det absolut inte finns något bättre. Yellowdog är en PPC linux dist baserad på fedora. Yellowdog kan du inte köra under VPC eftersom det är för PPC processorer medans VPC är emulator som får X86 OS/program att köra på en Macintosh PPC burk. Du kan däremot installera/köra Yellowdog direkt på powerbooken (du måste nog partionera om hårdisken för att göra plats för Linux) och under Yellowdog köra MAC OS via MOL (mac-on-linux) utan några större hastighets straffar.

Har själv inte kört YDL på det senaste eftersom jag inte har haft något behov (allla verktyg jag behöver finns till OS X )

1
Bevaka tråden