Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn står och tickar-även när den inte är påslagen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några dagar sedan stängdes min quciksilver G4 av utan förvarning. Jag fick rådet att byta batteri
när jag skrev om saken, i ett forum här på 99mac (Tråden finns inkopierad längst ned i detta mail)
Jag tog då ett batteri som satt i min andra mac, men samma sak hände igen. Den här gången hann jag dock se att under systeminställningar hade klockan hoppat tillbaka till Unix födelsedag, 1/1/1970. Jag rättade till datumet, men efter en stund stängdes datorn av igen.
Idag skall jag köpa ett nytt batteri, men jag väntar mig inte att problemet skall lösas, utan det handlar mer om uteslutningsmetoden.

NU HAR JAG MÄRKT ATT DATORN STÅR OCH TICKAR HELA TIDEN.
Men den är ju inte ens på! Tickandet kommer från den plats där nätsladden går in i burken.

Är det någon som känner igen detta? Kan det var något annat problem än batteriet? Jag provade ju trots allt med ett annat batteri ,som uppenbarligen fungerar i min gamla g3a.

Vänliga hälsninigar
Fredrik

>>Plötsligt stängs datorn av, utan förvarning. Sen står den och tickar svagt
>>När jag försöker starta om händer inget .Powerknappen flämtar till svagt, men slocknar så fort jag >>släpper den. När jag äntligen lyckas starta igen kommer det upp ett meddelande som säger att datorns >>klocka är inställd på en tid före 24/3 år 2001 och att program kan börja uppföra sig besynnerligt. trots >>detta visar klockan i finder rätt tid, med datum och allt.

>>Vad står på. Är det ett virus? Hålller dtorn på att dö?
>>Är det någon som sett någt liknande?

Dags att byta batteri inne i datorn

Jag har nu bytt batteri, men datorn stänger av efter kort tid.Sedan står den och tickar om strömkabeln är i.
Det går inte att starta den genast, men den verkar hämta sig efter en tid. Väntar man några minuter kan den starta bara för att strax slockna igen.

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 13:09

Det kan ju vara nätaggregatet som snart ger upp?

Jag har köpt ett nytt nätaggregat och låtit en vän som driver en elfirma skruva i det.
Tyvärr kvarstår felet. Jag har fått lite hjälp av en annan bekant som har en datafirma. Vi tog det över telefon. Han visade mig hurman genomför en mängd tester. Det verkar vara moderkortet eller processorn som gått åt helvetete.På Lanmaster tar de c:a 6000 för att byta endera............
........och då vet jag inte, det kanske är lika bra att köpa nytt.

1
Bevaka tråden