Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att flytta filer med ipod?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-02-13 13:21

Hej!
Har just köpt en IPOD-nano. Jag har hört att det ska gå att använda denna som ett USB-minne. Stämmer detta?
Jag vill flytta html-dokument från min mac till en pc. Måste jag installera någon mjukvara i pc:n? I så fall vad och hur får jag tag på den? Eller kan jag kanske använda skivan som följde med ipoden, som jag använde till min mac, även på PC:n?

mvh
KOL

• Avstängd
  • International user
  • 2006-02-13 13:23

Se bara till att du har iTunes installerad på båda datorerna, sedan kryssar du i "använd som hårddisk" i inställningarna ppå båda datorerna ,detta kan du bara göra när ipodden är inkoppplad. Sedan skall det funka som en dans!

Måste man verkligen ha iTunes installerat på bägge?
Om jag ställer in att min iPod ska monters som hårddisk så ställs väl det in på iPoden. Och då borde det väl bli en vanlig USB-enhet på en dator utan iTunes...

Jag har inte testat men det låter ju puckat att man måste ha iTunes för att hämta en fil från en iPod.

• Avstängd
  • International user
  • 2006-02-13 16:21

Sant, har ingen möjlighet att prova, men nog kan det vara så.

Är det inte problem för en pc att se en mac-iPod?

/Thomas

• Medlem
  • 2006-02-13 16:50

min ipod bara pluggar jag in och öppnar som vilken disk som helst.. den är iofs pc-formaterad..

Man kan inte koppla in en iPod från Mac till PC utan att formatera om.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-13 17:05

Det räcker att göra inställningen "använd som hårddisk" på en dator.

En PC-formaterad iPod kan användas på både Mac och Windows medans en Mac-formaterad bara fungerar på Mac (eftersom Windows inte stöder Macens filformat). Om man använder både Mac och PC är det alltså smidigast att ha den Windowsformaterad.

Beror på vilket format iPoden är formaterad i, är den formaterad i NFTS så är det lika med PC (Winodows), HFS/HFS+=Mac, FAT32=Mac/PC.

Med andra ord måste din iPod vara formaterad i formatet FAT32 för att den skall funka på både Mac och PC (vad jag vet) alternativt så går det ju att skaffa MacDrive till PC'n för att kunna skriva/läsa till hfs/hfs+ enheter, men det är kanske lite överdrivet. Macen kan ju läsa nfts-enheter men den kan inte skriva till dom.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-02-13 21:31
Ursprungligen av martenbjork:

Man kan inte koppla in en iPod från Mac till PC utan att formatera om.

Hur gör man då?

mvh
KOL

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-13 21:50

Ladda hem programmet som används för att formatera om iPoden (iPod Updater) till en PC från:

http://www.apple.com/se/ipod/download/

Koppla in iPoden, starta programmet och välj "Återställ". Klart!

Du kan nu föra över musiken till iPoden igen och ställa in iPoden i iTunes för att fungera som hårddisk (som vi skrev ovan) och sen använda den som "usb-minne".

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-02-13 21:21

Det här går ju way beyond allt jag vet om datorernas värld!

Är det verkligen så illa att jag gjort en riktig blunder när jag köpte min ipod och helt övertygad trodde att jag skulle kunna använda den som USB-minne? eller har jag missuppfattat? Funkar det i alla fall?

mvh
KOL

Man kan formatera om den med skivverktyg också.

(Har jag för mig)

1
Bevaka tråden