Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt iWeb-forum?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 22:22

Varför inte ett underforum (eller vad det heter) dedikerat till iWeb? Det finns ju för alla andra program i iLife..

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 22:24

.. och vaför inte en FAQ som sticky med savr på fragor som "går det att använda ett annat webhotell än .mac" osv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-14 00:12

Oh hur går det med å ä ö?

ÅÄÖ fungerar väl fast - är väl bara enstaka fonter som inte fungerar

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 11:29

.. det problemet finns ju i alla program som använder den fonten. Man har helt enkelt inte brytt sig om att lägga till å ä ö när man har gjort fonten. Jag har aldrig haft problem med det dock. Men blir det ngt forum?

khoma design

Gröna Måsen

Ett eget forum vore inte fel!

Jag har svårt att se vitsen med ett eget forum för iWeb men jag kan ju ha fel. Alla templates är ju så djupt gömda så att det kommer att bli svårt att göra förändringar även fast det inte är helt omöjligt. Hos Macosxhints finns följande beskrivning om hur man kan/ska göra:

Modify graphics in iWeb templates
Thu, Feb 9 '06 at 06:17AM • from: rscottv

It is possible to modify the graphics in iWeb templates, but it is a bit labor-intensive. Here is how:

Control click on the iWeb application and choose "Show package contents" from the pop-up menu.

Navigate into Contents -> Resources -> English.lproj. (For other languages, open the folder with the appropriate label.)

Open the Templates folder. Inside, you will see one folder for each type of page. As an example, open "About me."

You will see a .webtemplate file for each style of page. Select one style, control click on it, and choose "Show package contents" from the pop-up menu. Copy all of the graphic files in the folder that opens. Back them up! You can now edit each of them, and copy the modified versions back to the folder. This will permanently change the template graphics. To go back to the old graphics, just copy the original files back to this folder.

You must repeat this process for the "Photos" folder, the "Blog" folder, etc. Once you are done, any site that you make with that template will have your changes. The next step, which I have not figured out, is to find a preference list of some sort that would allow you to add a template, instead of modifying one. It would also be nice to find a spot where the font information is kept, so that you could change that.

Följ gärna deras tråd här... kanske den kommer att ge mer än att starta ett forum här på 99mac:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2006020408550250

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 14:21

Oj, jag kanske var otydlig. Jag menar ett forum här på 99mac avsett för iWeb- diskussioner. Jag har inget intresse av att skapa ett forum i iWeb.. eller vad menar du?

Ursprungligen av themos:

Oj, jag kanske var otydlig. Jag menar ett forum här på 99mac avsett för iWeb- diskussioner. Jag har inget intresse av att skapa ett forum i iWeb.. eller vad menar du?

Precis vad jag skrev, dvs: Jag har svårt att se vitsen med ett eget forum för iWeb, kan knappst bli tydligare än så att jag tycker att det på 99mac vore slöseri med bandbredden att just 99mac gör ett sådant forum.... men OK, det är bara min uppfattning och jag bestämer inte över sådant. Men ge mig bra argument varför 99mac skulle öppna ett sådant forum så kanske jag byter uppfattning.

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 14:56

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att syftet med detta forum var att tillhandahålla kunskap om mac-relaterade saker. Det finns forum för alla program i iLife, och om man är mån om bandbredd så borde kanske ett forum för iWeb vara högre upp på prio-listan än tex. ett forum för handdatorer. Forum som Logic och DVD Studio Pro har 100-150 inlägg och sover som stockar. Jag kan garantera att ett forum för iWeb skulle fyllas med frågor snabbt. Ett annat argument för detta är att man kanske inte vill ta risken att folk börjar söka sig till andra forum för att få svar på frågor kring iWeb. Apples egna forum om iWeb är tex överbelamrat med frågor. Jag är bara mån om att 99 Mac som redan är ett så bra forum ska hålla den standarden, och jag ser det som en självklarhet att iWeb som är ett tvättäkta Apple program ska få vara med och leka.

Ursprungligen av themos:

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att syftet med detta forum var att tillhandahålla kunskap om mac-relaterade saker.

Du har helt rätt i denna iaktagelse, men som jag ser det så är iWeb ett alldeles för låst program för att göra det möjligt att kunna göra egna templates och då faller den annars goda tanken med ett forum för just iWeb. OM iWeb hade varit lika öppet som Rapid Weaver där man kan köpa fler templates så hade jag självfallet tyckt att idén var bra. För mig är iWeb enbart ett nyheternas behag och tror att ett tänkt forum skulle självdö efter några månader... men men.. strunt i min uppfattningar, dessa kanske är onödigt konservativa.

Ursprungligen av Olle@mac:

Du har helt rätt i denna iaktagelse, men som jag ser det så är iWeb ett alldeles för låst program för att göra det möjligt att kunna göra egna templates och då faller den annars goda tanken med ett forum för just iWeb. OM iWeb hade varit lika öppet som Rapid Weaver där man kan köpa fler templates så hade jag självfallet tyckt att idén var bra. För mig är iWeb enbart ett nyheternas behag och tror att ett tänkt forum skulle självdö efter några månader... men men.. strunt i min uppfattningar, dessa kanske är onödigt konservativa.

Jo, du är lite torr just nu... men det kan nog en annan också vara i blans:rolleyes: .
iWeb-forum, Why not?

• Medlem
  • 2006-02-14 15:01

Jag är klart benägen att hålla med Themos, tycker inte jag hittar tillräckligt med information om detta program när jag googlar och det som eventuellt dyker upp är bara på engelska. Kunde vara kul att ha en svensk möjlighet till informationsutbyte kring detta progam. Programmet har lika många trevliga features som begränsningar verkar det som, är övertygad att ett ökat utbyte av tips och trix skulle underlätta, samt samla frågorna på ett och samma ställe. Som det är idag hittar man lösryckta fragment och frågor spridda litet överallt på 99mac. Jag skulle också önska mig en iWebavdelning. Kunde inte 99mac starta en omröstningstråd för att utröna intresset hos fler av oss iLife 06-användare?

Jag ger mig efter att ha sett att man kan läga till sin egen bakgrund, se bilden:

• Oregistrerad
  • 2006-02-15 12:18

Precis vad jag gjorde på min khoma-sida. Det verkar som att det finns ett intresse alltså..

• Medlem
  • 2006-02-15 12:38

Ja vad tror du om chanserna Olle? Kan det bli en avdelning även för iWeb?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ja vad tror du om chanserna Olle? Kan det bli en avdelning även för iWeb?

Vet faktiskt inte, jag är som en av er andra... dvs. kan knappast påverka detta.

Noterar ett sätt att arkivera pågående projekt är att flytta på filen "Domain.sites" som ligger i användarens mapp "Bibliotek/Application Support/iWeb/". Filen måste fortsätta att heta "Domain.sites" så om man ska växla mellan flera av sina projekt så är det nog klokt att lägga dessa i mappar som får projektens namn. Det kan nog vara klokt att arkivera ifall man långt senare ska uppdatera projektet, vore en mardröm om man råkade formatera om disken och ha missat göra backup.

Möjligen så är det så att OM man bara har EN site så heter filen "Domain" och INTE "Domain.sites"

Senast redigerat 2006-02-15 14:43

Jag fixar ett iWeb forum nu och flyttar tråden dit

• Oregistrerad
  • 2006-02-15 19:53

Yeeah!

• Medlem
  • 2006-02-15 22:48

Tusen tack Björnström!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-11 13:35

Olle!

Den menyn du visar på där man kan välja bagrund, är det i iWeb? Har letat som en tok men hittar inte, hur kommer man åt den?

Ursprungligen av 99EMS:

Olle!

Den menyn du visar på där man kan välja bagrund, är det i iWeb? Har letat som en tok men hittar inte, hur kommer man åt den?

Klicka på "Granskare" och du får upp den rutan Olle skärmdumpat. Jag använder för övrigt programmet "iWeb Extender" för att fixa å, ä ö-problemet som kan uppstå. Det Olle skriver, att det bara är vissa typsnitt som drabbas av å, ä ö-problemet, är en halvsanning. När man använder ett typsnitt som inte är en webbstandard så gör iWeb en bild av texten (istället för ren text). Då blir förvisso å, ä och ö korrekta, men bilder är mer tungladdade.

Min iWeb-sida:
http://www.easedrop.com

1
Bevaka tråden