- hakro807
- Medlem ●
- Linköping
- 2006-02-15 16:21
Idag hämtade jag ut min nya Mac Mini. Köpt på eBay för 3700:- inklusive frakt. Moms/tullavgift kom jag undan.. :-] Helt ny i oöppnad förpackning borde jag kanske tillägga.
Det handlar om budgetmodellen med 1.25GHz-processor, 512MB minne, 40GB hårddisk och DVD/CD-brännare. Mer än så anser jag mig inte behöva eftersom skillnaden i hastighet mellan 1.25 och 1.42 inte är märkbar, WLAN behövs inte, DVD-brännare finns på Dobermann och lagringsutrymme likaså.
Den leker Mac OS 10.4.4 med alla automatiska uppdateringar installerade.
Den Mac jag lekt med tidigare är en iMac DV 400 med 512MB minne och 40GB hårddisk så ni vet vad jag jämför med.
---------------
Det första som slog mig var att den kändes långsam. Inte superlångsam men definitivt inte vad man kunde vänta sig från en helt ny maskin. Observera nu att jag jämför den med en iMac från 1999 som fått en ny snabb hårddisk och mer minne. Animationerna var förvisso bättre än vad ett gammalt ATI Rage Pro 128 ger men inte helt klockrena.
En titt i systeminställningarna och ett besök hos Google avslöjar att det handlar om en 5400RPM-disk med 2MB cache. 2MB!!??!! WTF, är det inte olagligt att sälja såna nu för tiden? Extremt snålt av Apple! Bögsnurran(tm) kommer upp lite för ofta men det kanske man vänjer sig vid.
Det andra var ljudnivån. Ett av skälen till att jag köpte den (annat än ren nyfikenhet) var allt tal om dess låga ljudnivå. Att säga att den väsnas är en överdrift men tyst är den definitivt inte eftersom den hörs från andra sidan rummet. Jag har sett normala x86-maskiner med totalt 7 hårddiskar (5*250GB 7K250 + 2*36GB Raptor 10k RPM) som har liknande ljudnivå. En besvikelse alltså. Kanske lite fipplande med inställningarna kan få den att tystna? Att jag lägger så stor vikt vid ljudnivån beror på att jag hoppades kunna ersätta min iPod med den som sätt att spela upp musik.
Det tredje är ljudet från DVD-läsaren som skorrar till ibland. Extremt irriterande. Dess övriga ljud tänker jag inte säga någonting om eftersom det inte finns en CD-/DVD-läsare som inte väsnas. Inga större problem dock, att använda CD/DVD-skiva känns ganska 90-tal när hårddiskar är så billiga som de är idag.
Ljudutgången är trevlig, nu försöker jag bara hitta systemets equaliser.
Jag har också lite problem med bildkvaliteten. Just nu leker den analog signal med en Philips 170S5 som förvisso är en ganska dålig skärm men signalen är definitivt det stora problemet här. Ska testa den med någon vettigare skärm med DVI-ingång vid senare tillfälle för att se exakt vad den klarar av.
Den sista anmärkningen handlar faktiskt om designen. Liten - ja. Snygg - definitivt inte. Inte ful heller, bara väldigt tråkig. Men smaken är som baken och jag är en "IBM-kille". Alla som studerat IBM:s design vet vad jag talar om med dess kraftfulla uttryck. IBM är mycket macho.. : ]
Summering såhär efter några timmars användning:
Är den värd 5200:- som Apple Sverige vill ha? Nej, den känns alltför invalidiserad för det.
Är den värd de 3700:- som jag betalade? Jo, vill man ha OS X eller inte har så högra krav på prestanda är det värt pengarna.
Är den värd de ($Mac_Mini - $iMac_DV) jag kommer betala netto för att byta upp mig? Jag räknar på cirka 2000:-. Definitivt!
Se upp för en kommande annonsen på en iMac DV alltså :-]