Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blådåre + Tiger. Hur?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-15 20:43

Jag har Tiger installerat på en hårddisk (installerat via externt kabinett). Hårddisken är nu monterad i en blådåre, men denna vägrar gå igång.

Vid start kommer jag till grå skärm + äpple, men ingen startsnurra.

- Vad göra?

• Oregistrerad
  • 2006-02-15 23:03

Har du provat att installera Tiger när hårddisken sitter i BW:n?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-15 23:06

Nix. Jag har tiger på DVD, och tyvärr har blådåren enbart CD.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 23:35

Provat en image av dvd:n och köra från hd:n?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-15 23:47

Jag tror inte det behöver vara så krångligt.

OS X finns redan på skivan, och om jag plockar ur den och kör den som extern på en annan dator så går det att använda denna som startskiva. Det rullar fint med nuvarande installation - men inte på blådåren.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 09:04
Ursprungligen av filuren:

Jag tror inte det behöver vara så krångligt.

OS X finns redan på skivan, och om jag plockar ur den och kör den som extern på en annan dator så går det att använda denna som startskiva. Det rullar fint med nuvarande installation - men inte på blådåren.

Hittade detta hos Apple:
----------
Question 10: Is it possible to start up from a FireWire hard drive?
Answer: No, the Power Macintosh G3 (Blue and White) boot ROM cannot currently support starting up from FireWire-based storage devices.
----------

Fast det kanske går numera.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 09:16

Tittade lite mer.
Den kanske behöva patcha Boot Rom. Kolla här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-16 09:21
Ursprungligen av Konrad:

Hittade detta hos Apple:
----------
Question 10: Is it possible to start up from a FireWire hard drive?
Answer: No, the Power Macintosh G3 (Blue and White) boot ROM cannot currently support starting up from FireWire-based storage devices.
----------

Fast det kanske går numera.

Njaeee.. jag skrev att jag provat att starta externt från annan dator. Detta för att verifiera att systemet verkligen finns där och att det är fungerande.

Ursprungligen av Konrad:

Tittade lite mer.
Den kanske behöva patcha Boot Rom. Kolla här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Detta ska jag kolla.

Tack för hjälpen. Jag återkommer med rapport.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 10:18

Förstår inte riktigt varför det skulle vara krångligt att göra en en image av dvd:n och sedan göra installationen från imagen monterad på extern hd? Rätt smidigt tycker ju jag förstås...

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-16 11:15
Ursprungligen av joo:

Förstår inte riktigt varför det skulle vara krångligt att göra en en image av dvd:n och sedan göra installationen från imagen monterad på extern hd? Rätt smidigt tycker ju jag förstås...

Går det? Datorn vill ju starta om när man trycker på "Installera" och då försvinner ju den mountade imagen.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-16 23:58

Nu är jag så här nära *visar med två fingrar* att ge upp.

Jag har två blådårar att testa på. Den ena (beskriven tidigare) blir vid uppstart enbart grå + äpple. Den andra visar en mapp med frågetecken.

Är det någon hemlig knappkombination jag måste trycka för att få skiten att boota ordentligt?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-17 09:08

Prova att nollställa PRAM genom att hålla inne äpple+alt+p+r vid uppstart. Vänta tills datorn startar om igen.

Jag har själv installerat Tiger på flera blådårar (22 stycken) genom att installera på en extern HD från en annan dator, och sedan flytta över hårddisken till G3:an. Vissa har varit griniga vid start, men bara ett par. Det har lösts med att zappa PRAM. Glöm sen inte heller att välja startskiva när datorn väl bootat.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-17 09:19

Tack, Kalle. Jag ska testa detta ikväll.

1
Bevaka tråden