Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut text från foto/in scanat

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag scanar in en text, finns det något sätt eller program som kan göra om det till ren text?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-15 22:41

Ja, det finns s.k. OCR-program för detta ändamål. Det viktiga är att din bild är i hög kvalitet.

Sök på versiontracker.com efter "ocr" så kanske du hittar något lämpligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 22:42

Kallas för OCR-program. (Optical Character Reader)
Kolla på t.ex. versiontracker.com

EDIT: Hahaha filuren. Tror du var 30 sekunder före...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 22:44

Man kan använda så kallade OCR-program, Titta på versiontracker.com.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-15 22:44

30 sekunder, det låter inte mycket. Men det är ändå 30 sekunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 22:45

30 sekunder är mer än vad man tror, sa flickan.

OCR (R:et står för Recognition om vi ska vara noga) finns inbyggt i Acrobat Pro (varje fall i version 6). Det är väl inte troligt att det även finns i gratisreadern, men värt kolla kanske.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 22:14
Ursprungligen av Björn Öst:

OCR (R:et står för Recognition om vi ska vara noga) finns inbyggt i Acrobat Pro (varje fall i version 6)

Även i 7. Har du jämfört med något annat OCR program, eller hört någon jämförelse? För längre projekt tar det ju hundratals timmar med ex. ReadIris Pro.

Vi fick Textbridge Pro med nån gammal scanner, och jag hade ReadIris på en gammal PC. Alla är ungefär lika dåliga så vitt jag kunnat bedöma.

Är det bara några A4 så tar det säkert lika lång eller längre tid att rätta dem som att skriva in dem från början. Är det några 100 sidor så kan det vara värt att att kolla om ni kan hitta nån skrivbyrå som kan göra det. Bättre typister dunkar väl iväg en 100 ord i minuten så det behöver inte bli så dyrt.

Enda anledningen att jag ibland kör OCR är inte för att spara tid, utan bara för att det är så eländes trist att sitta och skriva av.

1
Bevaka tråden