Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt bara blir FEL!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 00:26

Jag fattar ingenting, allt blir bara fel hela tiden och alla mina program hänger sig stup i kvarten...

Nu senast har Acrobat (5.0) börjat hänga sig efter en eller två tangentnedslag (som startas upp som det ska för övrigt). Innan dess var det Imageready i PhotoShop 6.0 som hängde sig (med effekten att hela datorn fryses) efter uppstart. Då jag försökte uppgrader till PhotoShop 6.01 gick detta inte eftersom just ImageReady inte kunde HITTAS! Va? Nu kan jag (inte ens efter ominstallation) varken starta PhotoShop eller ImageReady...Enligt Norton finns inga virus på disken och jag installerade om hela OS 9.2 häromdagen ovanpå rubbet. Jag har funderat på att tömma hela datorn och installera om allt från grunden, men är lite skraj för att drivrutinerna till dvd-spelaren försvinner då (gör de det???? Korkat kanske, men de finns på datorn sen jag köpte den bättre begagnad med OS 9.1 och jag vet inte ifall just den mjukvaran s.a.s. följer med hårdvaran.... :rolleyes: ). Ja, herregud, vad bör göras? Någon därute?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag har funderat på att tömma hela datorn och installera om allt från grunden, men är lite skraj för att drivrutinerna till dvd-spelaren försvinner då (gör de det???? Korkat kanske, men de finns på datorn sen jag köpte den bättre begagnad med OS 9.1 och jag vet inte ifall just den mjukvaran s.a.s. följer med hårdvaran.... :rolleyes: ). Ja, herregud, vad bör göras? Någon därute?

Kan du inte ladda ner drivisar till den aktuella DVD-spelaren från tillverkarens hemsida?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 00:34

DVD-spelaren sitter inuti min iMac dv...Kanske är jag bara blåst och tror att den slutar funka...Fast det är liksom allt det andra som oroar mig på riktigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 00:36

Testa att kasta Finder-inställningarna först och starta om...

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 00:44

Herrgud, vad händer då? Vågar man verkligen göra nåt sånt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 00:54

Ja då. Datorn kommer inte att explodera. Ta det isi OK? Se till att backa upp dina dokument först och främst, om det skulle bli nåt mer fel som blir trasigt.

Börja med att gå till Systemmapp > Programinställningar och kasta ut en fil som heter Finder-inställningar. Dumpa den.

Starta om burken. Testa hårddisken med Skivkontroll. Ibland får du testa och reparera hd:n flera gånger innan den blir hel igen.

Tryck på alt, kommando och escape samtidigt. Håll ner alt och kommando medan du svarar Ja på frågan om du vill bygga om skrivbordet. OK. Är datorn stabilare nu?

I annat fall får man ta till det tunga artilleriet.

[ 28 Augusti 2002, 00:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 01:10

Jag ska testa. Återkommer.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 01:33

OK, nu är skrivbordet ombyggt osv. Fast jag glömde att hålla ned al + kommando SAMTIDIGT som jag svarade OK på om jag ville bygga om...Kan detta ha nån betydelse? Och huruvida saker och ting verkligen är stabilare vet jag inte än. Ska testa och köra igång Acrobat så får vi se om det hänger sig eller inte.

• Medlem
  • 2002-08-28 09:11

Har du kört någon disktest för att kolla "skadade block"?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 11:38

Kan nu bara konstatera att inget blivit bättre. Acrobat hänger sig fortfarande kort efter uppstart och PhotoShop har jag tills vidare varit tvungen att plocka bort från disken. Det här ju inget vidare.

Någon form av disktest har jag väl kört om man då menar "skivkontroll"; någon annan variant har jag inte tillgång till eftersom jag inte köpt något program för den sakens skull. Nån som har ett tips på nån gratis- eller demovariant som är bra och kan laddas ned?

Jag börjar nästan tro att det är Norton antivirus som är boven i dramat...visst har datorn krånglat och hängt sig innan också men saker och ting har blivit värre sen Norton kom in i bilden. Det är först efter att den lilla Norton-loggan (skölden) visat sig en sväng på skärmen som Acrobat hänger sig (hårddisken surrar till lite, loggan visar sig istället för muspekaren och vips har allt frusit till is!). Nån som vet nåt om detta?

[ 28 Augusti 2002, 11:39: Meddelandet ändrat av: PJW ]

• Medlem
  • 2002-08-28 12:13

Apples "Drive setup" kan kolla blocken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 12:19

OK. Finns det med i OS eller hittar var hittar jag det? ursäkta okunnigheten, men frågar man inte så...

Har nu avinstallerat Norton (vilket ju är surt eftersom jag KÖPT det, begagnat förvisso, men ändå...) och installerat om Acrobat 5.0. Jag har inte vågat köra igång det än då jag inte vågar bli besviken igen.

• Medlem
  • 2002-08-28 12:23

Jag kör macos9, om Disk Utility.app i macosx klara det vet jag inte.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 12:43

Jag kör OS 9.2 och det enda jag hittar som liknar det du skriver om är det nämnda "skivkontroll". Var hittar jag "disk setup"???? Har sökt i Sherlock, men utan resultat.

• Medlem
  • 2002-08-28 13:00

Har kollat det svenska namnet; "Skivverktyg".

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 13:10

Skivverktyg är ju till för att formatera en skiva och det "går inte att formatera startskivan" är det enda meddelande jag får upp då jag försöker...Hur brukar du göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 13:43

Nej, du ska använda Skivkontroll (eller Disk First Aid som är det engelska namnet) till att börja med.

Har du kastat Finder-inställningarna och startat om burken? Börja med det! Testa sedan hd:n med Skivkontroll tills den är felfri. Återkom sedan om datorn fortfarande trilskas.

• Medlem
  • 2002-08-28 13:46

nej inte formatera!!! se upp med vad du gör i detta program.
I "Drive setup" fönstret så markerat du den disk du vill kolla, välj sedan i meny Functions >Test disk. Går inte om du har en disk formaterad med annat än Apple verktyg (det här). OBs formatera inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 13:49

Ja, var försiktig. Det är nog inte blocken som är problemet. Testa med Skivkontroll först.

• Medlem
  • 2002-08-28 14:29

Kan var hårdvarufel på HD, syns vid test av skrivning till block.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 14:39

OK. Jag har redan gjort allt du sagt mondo; dvs slängt Finder-inställningarna, startat om, byggt om skrivbordet och dessutom kört Skivkontroll tre, fyra gånger. varje gång rapporteras disken som felfri...

Mitt ominstallerade Acrobat hängde sig igen...Nu vågar jag inte använda det! Ska jag ta och tömma hela burken och köra in allt från början igen? Ett jäkla jobb, men kanske kan det ge resultat?

En annan sak: jag köpte en Trust televiewer som ju ska konvertera signalen mellan VGA-porten och TVn. Bilden på TVn blir SÅÅÅ kass! I intruktionshäftet sägs det att man måste ha en VGA-konverterade (PC till Mac), men det kan väl inte gälla i detta fall?? Jag har ju bild på TVn, bara en dålig sådan. Enligt Trusts egna utsagor så ska "viewern" klara de upplösningar jag har på min imac, men det kan man nog inte lita på. i ett mail vill de att jag ska försöka gå ned till 50 Hz (men inte enligt vad som står på asken!), men det kan väl inte göra på en imac dv?

Ja, nu hopar sig problemen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 14:48

OK, själv skulle jag nog backa upp rubbet, formatera om hårddisken (och nolla alla data) och installera allt från scratch för att slippa problem. Men det beror på hur mycket tid du har på dig och hur många program som ska installeras.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-28 17:01

Hmm...det är nåt i den vägen jag tänkt göra. Dock vet jag inte riktigt hur man formaterar om HD. Jag har ju redan (av misstag) försökt fomatera om HD med hjälp av skivverktyg, men det gick inte eftersom "startskivan inte kan formateras"!!! Hur slänger jag enklast ut all data och börjar från scratch?

Vill bara passa på att säga att jag inte skulle överleva utan er alla som hjälper mig! Blommor till er!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 19:13

Backa upp allt du vill behålla.
Sätt i system-CD:n i datorn.
Håll ner tangenten C.
Starta om datorn. (Datorn startar från CD:n.)
Leta reda på Skivverktyg (Drive Setup) och dubbelklicka på det.
Välj Formatera (Initialize). Vänta.
Putz veck.
Installera ett nytt system osv.
Installera alla program
Lägg tillbaka filerna som du backade upp.

1
Bevaka tråden