Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9.2 och OS X samtidigt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag är ny här på forumet och jag kan säga att jag efter 10 års PC-användning så köpte jag äntligen en Mac nu i juni. Dels för att använda den till musik-producering.

Nu är det så när jag köpte den så fick jag med OSX och var jätteglad tills jag märkte att mitt musikprogram inte hade OSX stöd så jag fick köpa OS 9.2 och installera det... snopet... Men nu undrar jag eftersom man kan ha flera operativsystem på PC, kan man köra OSX och OS 9.2 parallellt? Och isåfall hur? Hur gör man och hur gör man när man vill boota om till respektive operativsystem?

Som sagt min mac-ålder är ungefär 3 månader, så ni får gärna beskriva som om jag vore det...

Och det är förresten ingen idé att köra musikprogrammet under Classic mode i OSX för det är slött som gatan...

Tack!

• Oregistrerad
  • 2002-08-28 10:04

Lättast är att ha en partition med X och en med 9.2 på... Sen när du startar om så håller du ner alt tangenten och väljer med vilken du skall starta. Du kan även innan nästa omstart välja X om du är i 9.2 och vill starta i X med hjälp av startskiva. Samt tvärtom i X. De finns under inställningar under äpplemenyn i 9.2 och i systeminställningar i X. Hoppas jag förklara tydligt nog, annars får du ropa!

Mac OS 9 är alltså redan installerat? Då kan du bortse från det där med partitionering.
Enklast byter du startsystem med:

Äpple(menyn)/System Preferences/Startup Disk

Där får du en lista på de system du har installerade. Klicka på den du vill ha och starta om. Voila!

Hej !

Glöm inte att i OSX finns Classic, det innebär att du kan köra de flesta program inifrån MacosX även om de är OS9 program. OS9 startar då upp som ett "program" i OSX. Har dock märkt att midi och Classic ( typ Cubase och Finale ) verkar vara lite svajigt ( hackigt ).
Då är det bäst att starta om i OS9.

Om du inte vill partitionera kan du ändå välja om du vill starta OS9 eller OSX genom att starta upp datorn, gå till inställningar>startupdisk och välja det andra Systemet.

/ Daniel

så är det ok att installera X på samma partition som os 9? om jag vill skapa en partition hur ska jag göra då måste jag formatera hårddisken?

Köpte du 9,2? Det följer ju med datorn och är redan installerat med datorn precis som OS X. Jaja. För att partitionera måste du formattera. Tyvärr. FInns inget bra "partitionMagic" än till Mac.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 10:40

Finns ingen anledning att partitionera, funkar hur bra som helst att ha 9.2 och X på samma.

ok tack så mycket för hjälpen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Finns ingen anledning att partitionera, funkar hur bra som helst att ha 9.2 och X på samma.

Är inte av samma åsikt!
Det konstiga är att Apple rekommenderar olika partitioner men levererar maskinerna med båda OSen på samma partition.
Personligen är jag övertygad om att våra iBooks systemkrångel (hittar ej fungerande systemmappar) beror på att båda systemen finns på samma partition. Har inte dessa problem på maskiner med systemen på olika partitioner.

Go figure...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 13:43

Jag har i alla fall haft 9.2 och OS X på samma partition hela tiden och det har inte varit några problem för mig. Det problemet du beskrev har jag aldrig upplevt.

[ 28 Augusti 2002, 13:43: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

1
Bevaka tråden