Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är hemligheten bakom Apples snabba "stand-by"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-19 15:23

Finns det nån därute som har lite djupare kunskaper om varför Apples "stand-by"-funktion är så himla klockren pch pålitlig. Varför kan inte Wintel göra samma sak (en på 20 gånger så funkar det lika bra - övriga 19 gånger får man vänta länge innan man kan stänga väskan).

Undrar "nyfiken"

För att OSX är så mycke bättre än Windows

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 15:44

Kort förklaring: Windows XP vänteläge består i att innehållet i datorns ramminne kopieras till en tempfil på HDn medan OS X vänteläge består i att datorn vid vila fortfarande har RAM-minnet strömsatt. Att kopiera minnet till HD tar således tid.

I och med bla de PB som lanserades i höstas har OS X också möjlighet att göra en liknande operation som Windows om minnet till batteriet börjar sina och då körs den operationen automatiskt.

Och i och med Windows Vista kommer Vista också ha en liknande funktionalitet som OS X (är tanken i alla fall...)

Det är inget unikt med Macens viloläge.

Både OSX och Windows 200 (eller senare) stödjer S3 (suspend to ram) för viloläge/vänteläge.

Enda skillnaden är att i Windows kallas det vänteläge medan det i OSX kallas viloläge. Detta gäller givetvis under förutsättning att hårdaran och drivrutinerna stödjer det, vilket det gör på alla de bärbara datorer jag har kommit i kontakt med.

Testa på godtycklig bärbar Windowsdator så märker du att den beter sig precis som en Mac.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface

För övrigt fungerar safe sleep även på äldre mac:ar.
http://www.andrewescobar.com/archive/2005/11/11/how-to-safe-sleep-your-mac/
En trevlig bieffekt av safe sleep är att min iBook inte har låst sig en enda gång vid inträde i vila efter att jag aktiverat funktionen

Senast redigerat 2006-02-19 16:49
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-19 22:06
Ursprungligen av ptolemy:

Det är inget unikt med Macens viloläge.

Både OSX och Windows 200 (eller senare) stödjer S3 (suspend to ram) för viloläge/vänteläge.

Enda skillnaden är att i Windows kallas det vänteläge medan det i OSX kallas viloläge. Detta gäller givetvis under förutsättning att hårdaran och drivrutinerna stödjer det, vilket det gör på alla de bärbara datorer jag har kommit i kontakt med.

Testa på godtycklig bärbar Windowsdator så märker du att den beter sig precis som en Mac.

Jag har en godtycklig Windowsdator - och den beter sig inte som en Mac. "Klockrent" är inte riktigt det ordet jag vill använda.

Dock, tack för infon!

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 00:54
Ursprungligen av hekr:

Kort förklaring: Windows XP vänteläge består i att innehållet i datorns ramminne kopieras till en tempfil på HDn medan OS X vänteläge består i att datorn vid vila fortfarande har RAM-minnet strömsatt. Att kopiera minnet till HD tar således tid.

I och med bla de PB som lanserades i höstas har OS X också möjlighet att göra en liknande operation som Windows om minnet till batteriet börjar sina och då körs den operationen automatiskt.

Och i och med Windows Vista kommer Vista också ha en liknande funktionalitet som OS X (är tanken i alla fall...)

Nja.

Windows har ända sedan win2000 kom både haft vänteläge och viloläge. Det ena funkar (på pappret) som macens sömnläge medan det andra fungerar som du beskrev, alltså att den lagrar innehållet i RAM i en fil på hårddisken och stänger av datorns hårdvara till 100%.

Det kan väl även nämnas att det var precis lika enkelt att sätta maskinen i vila på gamla Mac OS 9 och äldre hårdvara.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det kan väl även nämnas att det var precis lika enkelt att sätta maskinen i vila på gamla Mac OS 9 och äldre hårdvara.

Fast den stora skillnaden är väl tiden det tar för en OS 9-dator att vakna, jämfört med OS X. I OS 9 måste man ju vänta i hela 10-15 sekunder innan datorn går att jobba med, i OS X så tar det en sekund.

• Medlem
  • Älvkarleby
  • 2006-02-19 17:12

En fråga: är läs/skriv-huvudet på HDn låst när datorn är i stand-by?

Allt stängs väl av utom ström till ramminnet, så ja hdd'n bör ju va "parkerad"

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 17:25

Är det inte det som är själva vitsen med standby-läge, att hd:n ska slippa vara igång och att spara på processorkraft, eller har jag fått allt om bakfoten?

the hardware will implement an S3 sleeping state transition by doing the following:
1. Placing the memory into a low-power auto-refresh or self-refresh state.
2. Devices that are maintaining memory isolating themselves from other devices in the system.
3. Removing power from the system. At this point, only devices supporting memory are powered
(possibly partially powered). The only clock running in the system is the RTC clock.

• Medlem
  • 2006-02-19 18:20

Viloläge funkar på papper likadant i Windows XP som i OS X, men i verkligheten är det ofta sämre. Det tar nästan alltid minst tio sekunder att få nätverk och ibland är datorn rätt seg en stund. Apple kan ju skräddarsy såna här funktioner till sin egen hårdvara, en lyx som Microsoft inte har. Där ligger nog skillnaden, och det finns säkert inställningar och hårdvarukonfigurationer som gör att Windows funkar bättre.

1
Bevaka tråden