Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gratis videoredigering?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 13:10

Hej!
Jag tänkte redigera en digital videofilm på min imac intel och det med ngt slags videoredigeringsprogram. detta är en engångsföreteelse och jag har därför inget intresse av att köpa ett program, så jag undrar om det finns ngt gratisprogram, freeware eller liknande för enkel redigering (klippning mestadels) att tillgå via internet?

iMovie 06 hänger med datorn, det funkar till det allra mesta.

Det här läste jag om nyss. Vill du ha mer avancerade funktioner än du hittar i iMovie kanske det kan vara något?

iMovie duger bra om man gör mindre projekt. Man kan importera alla format som QuickTime kan läsa, så det är till att fylla på med codecs i QuickTime för att bredda kompabiliteten.
Mig veterligen så hanterar iMovie bara DV, så allt importeras och konverteras till det formatet. Det tar mao ganska mycket hårddiskutrymme men naär man är klar så kan man spara ner det i ett mindre, valfritt format. Återigen beroende på vad QuickTime kan hantera.

MVH

Man kan även välja lägre kvalitetsnivåer, t ex isight.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 22:43

Tack så mkt för era svar!
Ja, det där med hårddiskutrymme löser sig, det är ju temporärt under redigeringen det tar upp plats. Att imacen utrustats med 160gig internminne var för mig en positiv överraskning, det är verkligen generöst.

Tack, detta kommer nog gå jättebra
MVH

Ursprungligen av Benelli:

Att imacen utrustats med 160gig internminne var för mig en positiv överraskning, det är verkligen generöst.

Förmodar att du avsåg hårdiskens storlek - något RAM-minne på 160 GB finns inte. Intervallerna för RAM är annars 32/64/128/256/512/1024 MB etc.

Ursprungligen av Olle@mac:

Förmodar att du avsåg hårdiskens storlek - något RAM-minne på 160 GB finns inte. Intervallerna för RAM är annars 32/64/128/256/512/1024 MB etc.

En hårddisk är visserligen också ett minne, även om man normalt tänker på arbetsminne.

Ursprungligen av Björn Leander:

En hårddisk är visserligen också ett minne, även om man normalt tänker på arbetsminne.

Självfallet är det så, därav att jag svarade som jag svarade. Jag hör till de som ogillar att en hårdisk kan uppfattas som minne även fast det är logiskt. Fast det är kanske som för människor, det man inte har i huvudet (minnet) får man ha i ryggmärgen (minnet).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 18:09

Du har alldeles rätt Olle, jag avsåg hårddisken. Min dator kommer med 1 gig ram.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-02-24 16:08

Klara imovie .wmv? Eller finns det något sätt att få det att klara det. Har iMovie 05? Inte den senaste versionen.

Ursprungligen av Queux:

Klara imovie .wmv? Eller finns det något sätt att få det att klara det. Har iMovie 05? Inte den senaste versionen.

I och med att "Flip4Mac" dök upp som codec till QuickTime så borde det fungera. Har dock inte testat det i iMovie. Finns för nedladdning via Microsofts hemsida.

1
Bevaka tråden