Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Generella Newbie Mac-frågor...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag är nybörjare på det här med mac så passar jag på att ställa lite enkla frågor som skulle underlätta en del...
Jag kan mycket men det är vissa småsaker som stör mig och som jag aldrig lyckas få å funka... anyway here goes...

1. För att "rebuild desktop" hur gör jag då? Jag har hört att man håller ner alt och äpple vid omstart men det händer inte så mycket när jag gör det...

2. Väl när det börjar bli väldigt många fönster i finder så vill man ju lätt kunna byta mellan dem med nån enkel knapptryckning. Finns det nåt snabbkommando eller måste jag gå upp i menyn Fönster hela tiden?

Kommer säkert på fler frågor, men de här räcker till och börja med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goddamn:
Eftersom jag är nybörjare på det här med mac så passar jag på att ställa lite enkla frågor som skulle underlätta en del...
Jag kan mycket men det är vissa småsaker som stör mig och som jag aldrig lyckas få å funka... anyway here goes...

1. För att "rebuild desktop" hur gör jag då? Jag har hört att man håller ner alt och äpple vid omstart men det händer inte så mycket när jag gör det...

2. Väl när det börjar bli väldigt många fönster i finder så vill man ju lätt kunna byta mellan dem med nån enkel knapptryckning. Finns det nåt snabbkommando eller måste jag gå upp i menyn Fönster hela tiden?

Kommer säkert på fler frågor, men de här räcker till och börja med...

Svar på fråga nummer 1:
Rebuild desktop fungerar bara i OS 9. Men det är helt korrekt att hålla nere "Alt" och "Äpple" under omstarten tills skrivbordet dyker upp. Då ska det komma upp en dialogruta som säger "Vill du verkligen bygga om skrivbordet för volymen xxxxxxx"

Svara på fråga nummer 2:
Vet inte riktigt hur du menar...men om du öppnar en mapp och vill gå tillbaka till fönstret innan håller du ner "Äpple" och "pil upp". Om du har en mapp markerad och vill öppna den så håller du ner "Äpple" och "Pil ner".

cmd-< växlar fönster i de flesta osx program, även finder. I 10.1 behövde man amerikansk tangentbords layout men i 10.2 funkar det med svensk.

Detta är en av de absolut bästa sakerna med osx IMO.

1
Bevaka tråden