Jag är, jämfört med manuell fokus, ovan vid autofokus. Jag köpte aldrig en autofokuskamera innan digital, och gillar det inte heller. Med 350D:s yttepyttelilla sökare, har man dock inget val. Dessutom är nya autofokusobjektiv ofta rätt svåra att fokusera manuellt.
Vid manuell fokus fick jag 100% bilder i fokus, jämfört med typ 80% nu. En sak som irriterar mig med Canon är att om man håller kameran helt still och mäter fokus två gånger, så får man två olika resultat. Den justerar oavsett om den redan har "låst fokus". Det kan bara betyda att det är ren tur om fokus hamnar *exakt* rätt.
Jag tar väldigt lite actionbilder och har installerat en prismasökare, men måste trots det kolla på skärmen för att veta om bilden jag just tagit var fokuserad rätt. Det är lite jobbigt, och jag tycker inte att ett fungerande autofokus borde vara något förbehållet proffskamerorna (1D). Det känns som en basfunktion, eftersom man knappt kan fokusera manuellt alls. Med en bländare på 1,4 räcker det att man hamnar två millimeter fel.