Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV inspelning till macen!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska jag ha för "tv-kort" och för progg om jag vill dra in en film från tv:n till macen och sen göra den till en mpg ?

ska jag ha ett tv-kort eller graffekort ?

någon som kan detta ?

Ops, har en G4 733 !

En aningen bökig omväg: ta in videosignalen via en DV-kamera med analog ingång. Signalen konverteras till DV-format i kameran, och den tar du sedan in via FireWire till Macen.

Har du FireWire så köp en Formac Studio, ca 5000.- och helt suverän att arbeta med.

Hur funkar detta om man har en något klenare G4 (350 MHz)?

F.n. spelar jag bara in Plektrum från ZTV (Nokia Mediamaster digitalbox) -> AIFF i Sound Studio -> MP3 i iTunes...

Formac Studio har en Inbyggd DV konverter och sköter all konvertering, det räcker med en Mac med FireWire, Har provar på en G3/400 och det gick kanon.

Formac har dessutom inbyggd TV-Tuner /Radio Tuner så det är bara att kopppla in Antennsladden och söka den kanal man vill åt.

Kör du QTSS server och har QT broadcater installerat så kopplar man bara in FormaStudio och trycker på Broadcast.
Enklare kan det inte bli.

Det finns flera varianter:

- EskapeLabs MyTV
- Belkin Videobus II for Mac
- Formac Studio eller PCI-kortet ProTV
- Hollywood Dazzle DV-bridge
- DV-kamera med analog in
- Matrox RT Mac (dyrt)
- Pinnacle MiroMotion DC30 Plus (dyrare)

Här finns en ganska komplett lista:

http://www.bensoftware.com/help/devices.html

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-27 19:16

Jag avråder från Videobus II, provade den förra sommarn med OS9, helt obrukbar med dom drivisar som fanns då (och jag tror det är samma drivisar fortfarande). MyTV fungerar bra men har lite halvdan TV-mottagare som ger lite brus, bruset ställer till det om man ska göra mpeg-filmer(ironiskt nog kräver MyTV i stort sett insignal från DV eller DVD för att ge bra resultat om det ska komprimeras...)

Håller med. Har en MyTV som vi använt för streaming med en DV-kamera och då blir det kanon men TV-mottagaren är brusig. Tror dock att det blir bättre om man låter en video vara Tv-mottagare och får ut en bättre videosignal. USB tar dock en del kraft från komprimeringen. Har också en Formac ProTv som ger ungefär likvärdig bild som MyTV men bäst framerate vid komprimering, dvs belastar processorn minst. TV-mottagningen är mindre brusig men ligger snett av någon anledning så det blir inte riktigt bra det heller.

Någon som har erfarenheter av Formac Studio och dess TV-tuner?

Det ligger en Formac på jobbet som skall installeras åt kund, och då kommer TV tunern att testas, Återkommer med resultat...

• Medlem
  • 2002-06-28 00:37

Polaren köpte en Formac Studio, men han tykcte den sög och lämnade tillbaka den, Nu har han en Dazzle Hoolywoodbridge istället..

http://www.dazzle.com/products/hw_bridge.html

Dazzle är betydligt billigare än Formacstudio, men saknar TV-tuner.. det kan man använda vilken gammal video som helst till....

Vill varna alla för Formac. Dom behandlar sina kunder lika illa som Quark. har dålig mjukvara som dom sällan uppdaterar.. Jag har tex ett formac Pro-TV kort som det inte finns något OSX-stöd till, och formac har medelat att det inte kommer något heller, men dom säljer fortfarande det jävla kortet..

Intressant, jag har hört flera personer tidigare som också varnat för Formac. Är också sur för att det inte finns drivisar för OS X för mitt ProTV kort. Men så länge man streamar med LiveChannel i OS 9 så går det ju bra...

Har provat Hollywood Dazzle med en QuickSilver 800MP och det fungerade utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2002-08-01 13:15

Det har kommit ytterligare en usb-tv, hittade länk på Apples OS X sida. Den levereras med programvara för att låta datorn funka precis som en videobandspelare, med timer o sånt

Stödjer visst bara NTSC än så länge

http://www.elgato.com/eyeTV/index.html

-emil

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-08-01 13:37

http://www.adstech.com/products/USB_Instant_DVD/intro/usb700.asp?pid=USBAV-700

ADS släpper sin USB Instant DVD för Mac, de var på MacWorld NY.

Mikael

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 15:38

Jag har en Dazzle Hoolywood och den funkar kanon..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrick:

Pris och funktioner gör mig intresserad. Vilken programvara använder man i OS X för att titta på TV (om man har en vcr ansluten för detta)?

• Oregistrerad
  • 2002-08-02 18:18

Finns det ingen variant av dessa "video enheter" som förutom video in och ut via något program(iMovie o.s.v.), dessutom fixar att ta ut rena datasignaler (VGA)? Alltså så man kan ta ut presentationer från t.ex. Powerpoint eller bildspel från iPhoto. Känns dumt att köpa ett grafikkort som fixar video i/o, jag har redan två grafikkort i min G4a.

• Oregistrerad
  • 2002-08-04 00:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrick:

Pris och funktioner gör mig intresserad. Vilken programvara använder man i OS X för att titta på TV (om man har en vcr ansluten för detta)?

Jag har mestadels använt mitt Dazzle till att "plocka" in gamla vhs:er och konverterat dom till vcd och då har jag ju använt imovie. Jag vet inte ifall det finns något smidigare sätt än imove för bara titta på tv.

Jag kommer inte ihåg vad det kostade men jag köpte det på Macoteket.

BTV är bra. Sök på Versiontracker.

1
Bevaka tråden