Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 konstig hängning !

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G3 m. 320ram och 500mhz ZIF/encore G4-kort, OS 9.1.
På sista tiden har jag haft osedvanligt många "hängningar", där jag har varit tvungen att starta om med ctr/äpple/start.

I dag startade jag som vanligt, kollade post etc. men sen när jag tog fram "ljud" under äpplet så gick det plötsligt inte att göra ett dugg. Dvs. macen svarar inte på tangentbordet el. musen, men klockan går.
Jag har testat sladdar, mus tangentbord på min tjejs mac, och allt funkar. Nätverket funkar, etm man kan som vanligt koppla in på min mac och göra saker på den.

Nu är frågan: vad gör jag?
Macen svarar alltså inte, men står på och allt ser ut som vanligt. Har uttaget i macen plötlisgt brutit ihop, el. är det nån styrfil?
Kan jag göra nåt från den andra macen i nätverket, som har full behörighet?

Det här är något av en paniksits, etm jag bara måste ha macen i helgen.

PLEASE!?

  • Medlem
  • 2006-02-23 13:08

Kör nåt diagnosprogram typ Tech Tool eller Disk Warrior och se om du har nåt mjuk- eller hårdvarufel. Om det inte ger nåt så är det säkert korrupta filer av nåt slag.

Testa isf att lägga programinställningsfilerna som finns i systemmappen i papperskorgen och starta om och se om saker har ändrats till det bättre (släng de inte än du kanske vill återanvända dem). Särskilt Systeminställningar och Finderinställningar är suspekta vid såna här tillfällen, men det kan vara mycket annat också. Om systemet verkar stabilt kan du köra på som vanligt, men vissa program kommer att vara väldigt annorlunda jämfört med tidigare (defaultinställningarna är aktiva) och för att inte behöva återställa allt som du en gång hade det manuellt kan du - men risk att återfå bekymren! - lägga tillbaka vissa av inställningsfilerna i inställningsmappen i systemmappen, men det gör du alltså enbart om du har mycket speciella inställningar i många olika program och du inte gitter att ändra inställningarna i respektive program. Om du lägger tillbaka en korrupt fil som orsakar problem så är du alltså tillbaka till ruta ett. Om allt funkar och du är nöjd så kan du bara slänga inställningsfilerna.

Om du fortfarande har bekymmer så återkom gärna med mer utförliga beskrivningar av vad du gjort när systemet fryser. I sista hand om inget annat hjälpt så får du ominstallera systemet vilket brukar lösa allt!

EDIT: Skivkontroll ska du såklart också köra för att se om du har fel nånstans. Du kan också prova att bygga om skrivbordet (starta om med kommando- och alternativtangenterna nedtryckta) samt att starta om med skifttangenten nedtryckt för att se om du har problem med inställningar och tillägg.

Senast redigerat 2006-02-23 14:02
Ursprungligen av Giggs:

Kör nåt diagnosprogram typ Tech Tool eller Disk Warrior och se om du har nåt mjuk- eller hårdvarufel. Om det inte ger nåt så är det säkert korrupta filer av nåt slag.

Jag fick faktiskt igång macen med min externa hd, och körde Diskwarrior på det system som hängde sig, och nu funkar det. Även om den en gång fick systemfel i starte, då den sa att finder hade nåt obskyrt fel...

Testa isf att lägga programinställningsfilerna som finns i systemmappen i papperskorgen och starta om och se om saker har ändrats till det bättre (släng de inte än du kanske vill återanvända dem). Särskilt Systeminställningar och Finderinställningar är suspekta vid såna här tillfällen, men det kan vara mycket annat också.

Ska testa det, litet i taet.

Om du fortfarande har bekymmer så återkom gärna med mer utförliga beskrivningar av vad du gjort när systemet fryser. I sista hand om inget annat hjälpt så får du ominstallera systemet vilket brukar lösa allt!

Funderar på att prova ett helt nytt 9.2.2 på en annan HD.

EDIT: Skivkontroll ska du såklart också köra för att se om du har fel nånstans. Du kan också prova att bygga om skrivbordet (starta om med kommando- och alternativtangenterna nedtryckta) samt att starta om med skifttangenten nedtryckt för att se om du har problem med inställningar och tillägg.

Allt detta gjort.

Tack för hjälp så långt!

Jag har en gammal trogen Pismo som plötsligt började tvärhänga slumpmässigt. Jag är övertygad om att jag har hårdvarufel, troligen glappkontakt. Lyckligtvis var det inte så dyrt att köpa en "ny" och fräschare.

1
Bevaka tråden