Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota från extern disk?!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 15:07

Hej Folket.

Jag vill gärna veta varför man vill göra Boot-diskar, t ex på en firewire/usb-disk...

är det för att man vill ha en HEL backup på sin dator med HELA operativsystemet och alla filer?
-och vid nästa "krasch" så lägger man in allt

eller är det för att man vill kunna ta med sig ALLT sitt till en annan Mac och köra på den?
-kan man då välja att macen ska kunna boota helt och hållet från sin bärbara disk då, istället
för att den ska boota som vanligt från den inbyggda hårddisken?

Och OM man bootar från en extern, typ usb2, eller firewire-disk -blir det då inte ett rätt slött system?

Ni får gärna berätta för mig vad grejen med Bootning är

Här är länken som fick mig att ställa tråden:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060216225428857

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 16:29

Jag har en extern firewire disk som jag bootar från "helt och hållet" på min iMac. Har Panther på den medan jag har Tiger på den inbyggda. Det måste vara firewire förresten för att boota. Det är inte alls slö, tycker jag. Men det beror på vad man håller på med. Har testat att köra iMovie med projektfilen (alltså det som innehåller videomaterialet) på den externa och inte märkt någon skillnad. Har man en iBook eller Mini med långsamma inbyggda hårddiskar så kanske det är värt med extern snabb hårddisk man kan boota ifrån, vet inte... Videoredigering kan kräva hög bandbredd och snabb hårddisk, speciellt om det är HD video kan jag tänka mig. Fast i och för sig behöver den externa inte vara bootbar för videoredigering kanske.

Dessutom kan du reparera den inbyggda skivan och partitionera den (o tvärtom) från en bootbar HDD. Sånt som du annars gör med installations CD/DVD från Apple.

Annars, på Macen, har jag förstått att Firewire är överlägset USB 2.0 (i praktiken) vad gäller hastigheten. Macens implementering av USB 2.0 är sämre än på PC (enligt Barefeats tester)

Ursprungligen av martin.klasson:

Och OM man bootar från en extern, typ usb2, eller firewire-disk -blir det då inte ett rätt slött system?

Inte nödvändigtvis. Jag kör mitt system från en extern FireWire-hårddisk och min iBook känns snabbare jämfört med när jag startar från den interna hårddisken. Men det är nog inte så konstigt då den externa snurrar i 7 200 varv/minut jämfört med den internas blygsamma 4 200.

Det är väldigt smart att ha en startbar (boot) extern firewiredisk.
Får du en hårddiskkrasch har du en exakt kopia på det du har på den externa.

För att få en exakt kopia tankar du ner programmet http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:27

Inte bara det. Jag har en PocketDrive med FW med ett system på och diverse verktyg t ex Disk Warrior och Data Resque, bra att ha om man ska joxa med datorn om systemskivan strular. Mycket smidigare än att hålla på med de medföljande CD/DVD-skivorna.

1
Bevaka tråden