Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa kontraster i iMovie?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 15:39

Jag har ett litet projekt; min pappa har lämnat efter sig ett antal timmar på Super- och Singel-8, som jag har scannat in på DV-band. Sen läser man in det på datorn (PB G4 1,67) med iMovie (5.0.2) och det fungerar ju bara så OSX-bra och sen tittar man på filmerna och det ser ju bara ut som skit. Rent ut sagt b-js!
Det ser så utfrätt ut att man knappt ser vad det föreställer. Inte ska det väl vara så? När man tittar på filmerna på DV-kamera-skärmen så ser det helt OK ut. Jag vägrar tro att de skulle vara felaktigt inskannade.
Nu till min fråga: Kan man korrigera färger och justera kontrasten i iMovie? Eller behövs det nån plug-in? Eller behöver man tyngre programvara?
Tackar på förhandhttp://www.99mac.se/forum/images/icons/icon12.gif

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-23 17:02

Låter som om du gjort nåt fel redan i början av processen.
Jag är absolut ingen expert, men tror att du kanske kan få hjälp om du berättar EXAKT hur du gått tillväga, steg för steg, utan luddiga kommentarer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 19:58

Det är inte svårt. Jag lämnade in filmerna för scanning, fick tillbaka 2 DV-kassetter, öppnade iMovie, anslöt FireWire-kabel, importerade och ja………………????
Resultatet ser ut som om det bleknat, men det har det ju inte?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-23 20:59

Du har inte av misstag skapat en fil för NTSC istället för PAL?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 21:07

Näe, det är PAL……?
För skoj tittade jag på några nya videofilmer (i samma dator) och de såg helt jussta ut. Bra färger och fin kontrast. Fel på inskannringen?

Senast redigerat 2006-02-23 21:23
1
Bevaka tråden